Országút

A belga főbíró újra Magyarországon

A V4 kerékpáros sorozat idei magyar versenyének UCI bírója a belga Sven Calus lesz, aki korábban már egy alkalommal betöltötte ezt a szerepet a hazai V4-ek történetében. Véleménye szerint a nemzetközi versenysorozatok fontosak a kerékpársport jövőjét illetően.

A Visegrád 4 Kerékpárverseny idei sorozata Magyarországon zárul május 12-én. A mezőny Budapesten rajtol, majd többek között Budakeszi, Telki, Zsámbék, Bicske, Zirc és Csesznek érintésével érkezik meg Pannonhalmára. A verseny UCI bírója a belga Sven Calus lesz, aki korábban már egy alkalommal betöltötte ezt a szerepet a hazai V4-ek történetében.

A harminchat esztendős versenybíró 2013-ban tette le a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség országúti bírói vizsgáját, azóta lehet vele kerékpárversenyeken találkozni. Már gyermekkorában magával ragadta a kerékpársport világa, hisz nagyapja a kilencvenes évek elején maga is versenyeket szervezett. Civilként logisztikai menedzserként tevékenykedik az építőiparban érdekelt BeNeLux cégcsoport egyik leányvállalatánál.

Mi a véleménye a Visegrád 4 kerékpárverseny-sorozatról?

Nagyon tetszenek azok a kezdeményezések, amikor a szomszédos országok egymással karöltve szerveznek versenyeket. A nemzetközi sorozatok fontosak a kerékpársport jövőjét illetően. Az országhatároknak nem szabad gátat szabniuk az együttműködésben, amit nagyon jól szimbolizál Belgium, Luxemburg és Hollandia versenystruktúrája, de a cseh, lengyel, magyar és szlovák kapcsolat is. A magyar viadal egy csodálatos panorámaképet ad, kezdve a budapesti rajttól a pannonhalmi befutóig. Várom már május 12-ét, biztos vagyok benne, hogy egy kiváló eseménynek lehetünk részesei.

Hogyan dolgozik egy UCI bíró, miként készül fel az adott versenyre?

Amint megkapjuk a kiküldetésünk, szinte azonnal kapcsolatba lépünk a szervezőkkel. Elkérjük tőlük a versenyszabályzatot és a technikai dokumentációkat, melyeket alaposan áttanulmányozunk, és ha szükséges, módosításokat javaslunk azokban. A rajtig folyamatosan segítséget nyújtunk, bármilyen kérdéssel vagy problémával bátran fordulhatnak hozzánk. A verseny előtt leellenőrizzük a résztvevők és a csapatvezetők engedélyeit, megszervezzük a technikai értekezletet, egyeztetünk a sajtó, a biztosítást végzők és az egyéb kiszolgáló személyzetek képviselőivel. A verseny során igyekszünk végig koordinálni a történteket, a befutót követően pedig érvényesítjük a végeredményt, valamint szükség esetén kiszabjuk a büntetéseket azok számára, akik valamilyen szabályt szegtek.

Emlékszik-e még az első versenyére?

Hogyne emlékeznék, a tűzkeresztségen 1999 júniusában estem át, akkor még gyakornokként lehettem jelen egy a lakhelyemhez közeli U17-es regionális viadalon. Mivel az egyik versenybíró egyszerűen nem jelent meg, így hirtelen a mély vízben találtam magam. Abban az időben még nem volt transzponder, fotocellás befutó vagy kamerák, ennek ellenére is sikerült pontosan meghatároznunk a befutási sorrendet.

Melyek azok a problémák, melyektől a legtöbb verseny szenved?

Számos szervező szenved attól a problémától, hogy nem kap meg bizonyos útvonalengedélyeket vagy éppenséggel túlságosan későn kapja azokat kézhez. Egyre inkább gondot jelent a versenyek számára a megnövekedett közúti forgalom, valamint az ezek következtében váratlanul kialakuló veszélyhelyzetek, gondolok itt azokra az útakadályokra, amik előre nem jelzett módon bukkannak fel. Sokszor a rendőri biztosítással is akadnak nehézségek, sajnos a legtöbb országban ezeket csak költségtérítés fejében végzik el. Nagyon nehéz azt is megértetni, hogy védjük a környezetünket és próbáljunk minél kevesebb szemetet magunk után hagyni, hisz ez a verseny nívóját is rombolja.

Korábban járt már Magyarországon, mi a véleménye hazánkról valamint a kerékpársportunkról?

Sajnos az ország kerékpársportjáról nem tudok túl sokat. Szerencsére, két évvel ezelőtt már volt szerencsém a V4 magyarországi futamán részt venni. Jól szervezett viadal volt és Budapest is gyönyörű. Turistaként 2014-ben töltöttem el egy hetet az országban, szabadidőmben ugyanis imádok utazgatni és túrázni. Alaposan bejártam a fővárost, finomakat ettem, kedves emberekkel ismerkedhettem meg. Már akkor elhatároztam, hogy ha lehetőségem lesz, visszatérek.

Forrás
v4kerekparverseny.hu
Mutass többet

Kapcsolódó hírek

Hozzászólás

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Olvasta már?

Close
Close
X
X