Országút

Újra lesz Magyarországnak profi kerékpáros csapata

Ötévnyi szünet után, 2023-tól újra láthatunk magyar profi csapatot az országúti kerékpárban. A szintet lépő Epronex-Hungary Cycling Team a feltörekvő fiatal bringásoknak ugródeszka is lehet a kerékpársport felsőháza felé.

Ma már természetesnek vesszük, hogy a világ legnagyobb kerékpárversenyein ott láthatjuk Valter Attilát, Fetter Eriket, Peák Barnabást, Dina Mártont vagy Kusztor Pétert. Közülük hárman hazai profi csapatban is tekertek, közvetlenül azelőtt, mielőtt szintet léptek. 2018-ban még két úgynevezett kontinentális (erre még kitérünk) csapata volt Magyarországnak, de utána sem a Kőbánya Cycling Team, sem a Pannon Cycling Team nem tudta, akarta biztosítani a profi működés kereteit. A kontinentális státusz előjogokkal is jár, egy sor magasabb kategóriájú versenyen automatikus részvételt biztosít. A magyarok pont ezektől a lehetőségektől estek el, leszámítva azokat a ritka alkalmakat, amikor válogatott kerettagként vagy külföldi csapatban idegenlégiósként mégis hozzáférésük volt a rangosabb versenyekhez, így eleve kevesebb helyen tudtak olyan pontokat gyűjteni, amelyek az országok közötti rangsort is meghatározzák. A sportág szinten tartása, fejlesztése viszont megkövetelte, hogy legalább a profi világ belépő szintjén, a kontinentális kategóriában legyen egy hazai klub. Így, akinek nem sikerül fiatalon külföldre igazolnia, annak is van esélye, hogy nemzetközi szintre lépjen.

A kontinentális kategória fölött a jóval nagyobb büdzsével, akár évi tízmillió eurókkal dolgozó ProTeamek és WorldTeamek vannak. A státuszokat a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) hagyja jóvá, amennyiben megfelelnek az előírt feltételeknek. Például bankgaranciát is letétbe kell helyezniük a kluboknak, hogy a bringások akkor is a pénzükhöz jussanak, ha hirtelen megszűnne a csapatuk.

Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős államtitkár a Telexnek azt nyilatkozta: „Mindenképpen szükség van egy lehetőség szerint piaci alapon működő magyar kontinentális csapatra, amelyik jogosult indulni a Tour de Hongrie-n, amelyikben lehet kvalifikációs pontokat gyűjteni és amelyik ugródeszka a tehetséges magyar bringásoknak. Két út mutatkozott magyar profi csapat alapítására. Vagy a nulláról egy teljesen új csapat jön létre, de ehhez versenyzőket kell igazolni, kerékpárokat, felszerelést, ruházatot és az utazáshoz szükséges járműparkot kell beszerezni. A másik lehetőség egy már működő csapat meglévő infrastruktúrájára építve előre lépni. Az előbbi esetben minimum 400 millió forint kellene csak az induláshoz, míg a másik esetben ennek kevesebb, mint feléből szintet tudna lépni a legjobb magyar csapat.”

Epronex Hungary Cycling Team kerékpárjai – Fotó: Botond Ádám
Epronex Hungary Cycling Team kerékpárjai – Fotó: Botond Ádám

Az államtitkár azt mondta, hogy a Magyar Kerékpáros Szövetséggel és neves szaktekintélyekkel – mint például a Magyarországon élő Giro d’Italia- és Tour de France-győztessel Stephen Roche-sal vagy Valter Attila édesapjával, egyben edzőjével, Valter Tiborral – az első verziót is megvizsgálták, de végül belátták, hogy jelenleg a második út a járható. Révész Máriusz nagyon bízik benne, hogy lesznek szponzorok, mert a Giróval és a Tour de Hongrie-val sikerült megmutatni, hogy a kerékpársportnak hazánkban is óriási reklámértéke van. Ráadásul azzal, hogy a magyar körverseny a még magasabb besorolású ProSeries kategóriába került, még nagyobb figyelem irányul rá, amivel a reklámértéke még tovább növekedett.

Itthon a 2016 óta folyamatosan működő, 2022-től Epronex-Hungary nevet viselő klub volt az csapat, mely évről évre fejlődött és már a kontinentális státusz nélkül is fel tudja venni a versenyt nagyobb csapatokkal is UCI besorolású versenyeken. Jó szponzori kapcsolataiknak köszönhetően minőségi kerékpárokat, ruházatot tudtak biztosítani a versenyzőiknek, egy kisebb stábot is mozgattak, és olyan autós partnerük is van, amelynek köszönhetően a külföldi utazások sem jelentettek gondot. „Az infrastruktúra azonban önmagában nem lett volna elég, hogy az Epronex-Hungary Cycling Team-et tereljük a kontinentális státusz felé, de a csapat vezetői és a versenyzők is készek voltak munkát fektetni a szintlépésbe. És a csapat a szezonban jól is szerepelt. Karl Ádám UCI által is jegyzett versenyen szakaszt is nyert több dobogós helye mellett, de Istlstekker Zsolt és Rózsa Balázs is dobogós helyezéseken végeztek, megkülönböztetett trikókat szereztek UCI által jegyzett többnapos körversenyeken. A csapat összesen 197 UCI-pontot gyűjtött Magyarországnak 2022-ben” – tette hozzá Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) elnöke.Kiss Gergely, az Epronex vezetője azt mondta, hogy 2019-ben is olyan szinten állt a csapata, hogy megszerezhették volna a kontinentális besorolást, de akkor a megfelelő anyagi támogatás hiányában ettől elálltak. Azóta még erősödött is a klubja, és több körülmény is arra sarkallta őket, hogy végre megtörténjen a szintlépés.

„Égető szükség van egy hazai kontinentális klubra, mert mára megszűnt az a dobbantó, ami még például Valter Attila számára megvolt. Az alacsonyabb kategóriájú külföldi csapatokhoz került magyar fiatalok általában kevés lehetőséget kapnak, így elkallódnak. A nemzetközi szövetség számára is csak akkor létezik egy ország, ha legalább kontinentális csapata van, és a Tour de Hongrie is indokolja, hogy legyen egy ilyen szintű klub. Ilyen helyzetben most könnyebb volt megugrani a felsőbb kategóriát” – mondta Kiss.

Egy belépő szintű kontinentális csapat évi 150-170 millió forintból működhet, amelynek egy részét az Epronex-Hungary már eddig is előteremtette. Az MKSZ nem ad közvetlen támogatást a klubnak, de kapcsolatrendszerét felhasználva már segített új szponzorokat elérni, és a szövetség abban is bízik, hogy a magasabb besorolás az eddig támogatókat is ösztönzi majd arra, hogy több pénzt tegyenek a csapatba.

„Mindenki tudja, hogy nagyjából mennyit kell fizetni egy jó sprinternek vagy egy jó szerelőnek, ha komoly ajánlatokat akarunk adni, sem a kerékpárosok, sem a segítő személyzet bérén nem lehet spórolni” – mondta Tóthfalussy György, a csapat társalapítója, a főszponzor tulajdonos-ügyvezetője.

A kerékpáros szövetség nem fog beleszólni a sportszakmai munkába, de az alapkoncepciót közösen határozták meg. Az a cél, hogy a 10-12 fős csapatban túlsúlyba kerüljenek a karrierjük elején járó, 23 év alatti kerékpárosok, akinek a lehető legtöbb versenynapjuk legyen, minél magasabb besorolású versenyeken. Az Epronex-Hungary társalapítói, tulajdonosai, Kiss Gergely és Köllő Zsuzsanna vállalták is, hogy két-három éven belül véghez viszik a fiatalítást. Reményeik szerint a versenyzők itt jól szerepelve felhívhatják majd magukra a magasabban jegyzett klubok figyelmét. Az Epronex-Hungary az aktív versenyzésből kifelé tartó, de komoly versenytapasztalattal és nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkező kerékpárosoknak is lehetőséget adhat, hogy csapatvezetőként vagy stábtagként a sportágban maradjanak, de néhány idősebb bringásra a csapatban is szükség van, hiszen sokat tanulhatnak tőlük a fiatalok.

Tóthfalussy György a csapat társalapítója és Köllő Zsuzsanna, valamint Kiss Gergely az Epronex kerékpáros csapat vezetői és tulajdonosai – Fotó: Vigh Attila
Tóthfalussy György a csapat társalapítója és Köllő Zsuzsanna, valamint Kiss Gergely az Epronex kerékpáros csapat vezetői és tulajdonosai – Fotó: Vigh Attila

A szabályok szerint november 10-éig kell lejelenteni, hogy milyen versenyzőket igazoltak le, és a 12 fős létszámból, már tíz szerződéses bringásuk van. „Hat elit versenyzővel már megállapodtunk, a tavalyi csapat gerince velünk marad, köztük a sprinter Karl Ádám, fontos igazolások, mert idén is nagyon jól együtt tudtak már működni ezek a kerékpárosok. Továbbá négy U23-as versenyzővel is megegyeztünk már 2023-ra. Szeretnénk külföldi versenyzőt is igazolni, mert ez mind a külföldi kapcsolatok kiépítésében, mind a versenyzők szemléletének formálásában sokat segíthet.”

A csapatot egyelőre a jól összeszokott hazai stáb segíti a következő szezonban, de később ide is bekerülhetnek külföldi szakemberek. Egy jó nevű kerékpárosokat elindító szlovén edzővel már meg is állapodtak, hogy felügyeli az Epronex bringásainak edzését és versenyprogramját, és már az is biztosnak tűnik, hogy a pályakerékpárban Európa-bajnoki ezüstérmes Lovassy Krisztián is egyre többször lesz kísérőként jelen a versenyeken.

Az Epronex-Hungary a következő szezonban 12-14 többnapos versenyt céloz meg, Kiss azt mondta, nagyon fontos a tervezés és a bringások felkészültsége, formaidőzítése, mert 12 versenyzővel nem is olyan egyszerű megoldani a versenynaptárt.

A csapatvezető azt mondta, hogy a környező országokban már eddig is jó kapcsolatokat építettek ki, és minden 2.2-es kategóriájú versenyre automatikusan meghívót kapnak, ehhez még biztosan hozzájön a ProSeries kategóriába került Tour de Hongrie és számos 2.1-es besorolású körverseny is.

„Azt szeretnénk, ha az új magyar konti alakulat olyan szintű ”fiókcsapattá„ fejlődne, mint amilyen néhány éve például a lengyel CCC utánpótlás sora volt, melynek mezében Valter Attila megnyerte a Tour de Hongrie-t 2020-ban, és amelyik a WorldTourba adott versenyzőket.” – foglalta össze a terveiket Kiss Gergely.

*A magyar karékpársport kiemelt támogatója a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány

Szerző
Fehér János - telex.hu
'Fel a tetejéhez' gomb