Országút

Giro d’Italia – túl az első kilenc szakaszon

Folytatódik a Giro, a fantasztikus magyarországi Grande Partenzát követően a mezőny Szicíliába repült és immár Olaszországban folytatták a bringások a versenyt. A Giro d’Italia első kilenc szakaszának összefoglalása, kitérve a három magyar versenyző eredményeire itt olvasható:

A 105. Olasz Körverseny mezőnye Budapestről a Hősök teréről indulva vágott neki a viadal első 195 kilométeres penzumának, amely Visegrádon zárult egy negyedik kategóriás, bő öt kilométer hosszú, átlag öt százalékos meredekséggel bíró emelkedőn. Az idei Girón, amelynek első három szakaszának, azaz a Grande Partenzának Magyarország adott otthont, három hazai bringásnak is szoríthatunk Fetter Erik (EOLO-Kometa), Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert Materiaux) és Valter Attila (Groupama-FDJ) személyeiben.

Az említett első szakaszon, amelyet a holland sztárkerekes Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) nyert meg, Erik sajnos bukásba keveredett, Attila a 29. helyen érkezett meg, míg Barna rengeteget dolgozott a csapatársáért, így lényegében csak az emelkedő lábáig volt számára érdekes az etap.

A másnapi egyéni időfutam során a Hősök terét és a Szentháromság tért összekötő 9,2 kilométeres penzumon zsúfolásig telt sorokban biztatták a bringásokat, a célnál pedig minden versenyzőt nagy tapssal fogadott a közönség. A brit Simon Yates (Team BikeExchange-Jayco) nyerte a kronót, míg összetettben a visegrádi nyitóetapon diadalmaskodó van der Poel megtartotta éllovas pozícióját. Legjobb magyarként Fetter Erik a 45. helyen zárt.

Az utolsó Kaposvár és Balatonfüred közötti hazai szakasz a brit Mark Cavendish sikerét hozta. A mezőnyhajrá előtt összeálltak a vonatok, Peák Barnabás is remekül dolgozott az Intermarché-Wanty-Gobert Materiaux sorának élén, ám a Quick-Step-Alpha Vinyl megállíthatatlannak bizonyult. Fetter Erik és Valter Attila a főmezőnnyel érkezett a 41. illetve a 48. helyen, míg Peák bő egy perc hátránnyal a 172. pozícióban végzett.

Miután a pihenőnapot követően a mezőny Magyarországról megérkezett Olaszországba, rögtön egy Avola-Etna etap várt rájuk – a cél kétezer méter magasan, Rifigio Sapienzánál. A szakaszőzelem sorsa Lennard Kamna (Bora-hansgrohe) és Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo) között dőlt el, a spanyol az utolsó kanyarban hibázott, megcsúszott, így Kamna sikerével zárult az etap, miközben Lopez a rózsaszín trikóval vigasztalódhatott. Ami a magyarokat illeti Fetter Erik a 65. (+ 12:32), Valter Attila a 70. (+ 13:31), míg Peák Barnabás a 107. (+ 22:54) helyen ért fel.

A verseny ötödik etapja Catania és Messina között haladt 174 kilométeren, s a Portella Mandrazzi emelkedője ellenére a sprintereknek kedvezett. Az etap végén megszerezte idei első győzelmét Arnaud Demare, aki a szakasz során a második kategóriás meredeken megrogyott, azonban csapattársai, köztük Valter Attila, még időben visszahozták.

„Nem sokszor voltam még a világ egyik legjobb sprinterének a segítője, de egyre inkább értem, hogy miről szól ez az egész. Ahhoz, hogy a sprinterünk eljusson a lehető legmesszebb, mindenkire szükség volt ma. Egy kis vagon voltam csak, mielőtt beindult a híres vonat, de nagyon örülök, hogy kivehettem a részem a munkából. Az egész csapat egyként örül ennek a győzelemnek, ez jót fog tenni a következő napokban. A célban Arnaud magyarul köszönte meg a segítséget, példás csapatkapitány, remélem sok ilyet átélhetek még ezzel a sorral” – írta Attila a közösségi média oldalain. Peák a 104. (+ 1:02), Fetter a 127. (+ 1:13), míg Valter a 145. (+ 2:10) helyen zárta ezt a napot.

Eléggé lazára vette a figurát a mezőny, amely a viadal hatodik, Palmi és Scalea közti 192 kilométeres etapját mindössze 38 kilométer/órás átlaggal teljesítette. Persze ez az elkövetkezendő hegyi szakaszok nehézségeit elnézve ez valamelyest érthető is volt. A győztes kiléte végül mezőnyhajrában dőlt el, melyet ismét Demare nyert meg. A három magyar kerekes egyaránt a főmezőnnyel érkezett célba.

A Jumbo-Visma holland kiválósága Koen Bouwman sikerét hozta a hetedik szakasz, ráadásul az etap során gyűjtött pontjai révén a hegyi összetett megkülönböztető trikóját is megszerezte. Legjobb magyarként a tavalyi évben a rózsaszín trikót három napon át viselő Valter Attila zárt, aki a főmezőnnyel érkezve az előkelő tizenötödik helyet csípte el.

„Ha van nehéz nap a bringán, akkor ez az volt. Mindent megtettem, hogy ott lehessek a szökésben, de a mai naptól ez már nem puszira megy. Szerettem volna minél tovább a mezőnyben maradni és egy kis magabiztosságot gyűjteni. Nem volt egyszerű, de a lábak sokkal jobbak voltak mint az előző napokban, így ez összejött. A sprintem is egész jól volt a végén. A tizenötödik hely nem kiugró eredmény, de egy ilyen szakasz végén bizakodásra ad okot” – ecsetelte a történteket Attila, miközben Fetter Erik a 125. (+ 42:35), míg Peák Barnabás a 129. (+ 42:35) lett.

A következő nap a belga szökevényspecialista Thomas De Gendt győzelmével ért véget. A látványos nápolyi körözés során a Lotto Soudal kiválósága egy négy fős elmenés tagjaként ért haza. Az EOLO-Kometa magyar versenyzője Fetter Erik az emelkedő utolsó mászásakor támadott a mezőnyből, minek eredményeképpen végül az előkelő 15. (+ 3:22) helyen érkezett, Valter Attila a 48. (+ 3:33), míg Peák Barnabás a 138. (+ 13:30) pozíciót csípte el.

,,Mentálisan és a koncentráció szempontjából különösen kemény volt ez a szakasz. A csapatunknál az volt a taktika, hogy Samuele Rivi vagy Mirco Maestri szökésbe kerüljön. Ez végül mindkettőjüknek sikerült. Én a végén elléptem a mezőnytől, és így a tizenötödik helyen értem célba, de hogy őszinte legyek ezt egy picit benéztem, mert azt hittem, hogy kevesebben vannak már csak elöl” – összegezte a történteket Erik.

A Bora-hansgrohe huszonhat esztendős ausztrál kerekese nyerte a verseny első igazi erőpróbáját, a Blockhaus hegyi befutóját. Valter a 48. (+ 19:47), Fetter a 74. (+ 31:39), míg Peák a 141. (+ 44:01) helyen ért fel a legendás kaptató tetején kijelölt célba.

Az összetett versenyben a spanyol Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo) hatalmasat küzdve megőrizte a rózsaszín trikóját – Valter Attila a 43. (+ 33:38), Fetter Erik a 97. (+ 1:25:04), Peák Barnabás pedig a 138. (+ 2:02:03) helyről várja a folytatást.

A GIRO D’ITALIA ÁLLÁSA AZ ELSŐ HÉT UTÁN

'Fel a tetejéhez' gomb