Cyclo-crossMKSZ hírek

„Mára a versenysport is négyévszakos lett.”

Princzinger Péterrel, az MKSZ elnökével beszélgettünk

2022-nek a megújult Városligetben rendezett Cyclo-Cross Országos Bajnoksággal futunk neki. Emblematikus nyitánya lehet ez annak az évnek, amelyben az eddigi legtöbb külföldi szerződéssel rendelkező bringás teker majd a nemzetközi mezőnyökben, amelyben a Giro d’Italia Magyarországról rajtol és amelyben a sportág a tervek szerint új létesítményekkel gazdagodik.

A turizmus területén már általánosan elfogadott, hogy a kerékpározás egész évben űzhető kikapcsolódási forma. Ma hazánkban 6 millió embernek van kerékpárja, amelyet rendszeresen, vagy időszakosan használ, nem csupán tavasszal és nyáron, de ősszel és télen egyaránt. A Magyar Kerékpáros Szövetség elnöki tisztsége mellett a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kuratóriumi elnökségét is betöltő Princzinger Péter szerint azonban mára a kerékpáros túrázás mellett a versenysport is négyévszakos lett.

Elnök úr, hogyan lett a kerékpár négyévszakos sport?

Ez a tendencia nem teljesen új, külföldön a cross hagyományai az 1900-as évek elejére nyúlnak vissza, Franciaországban 1902-ben rendezték az első nemzeti bajnokságot. Az új szakág fokozatosan terjed el Belgiumban, Svájcban, Luxemburgban, Spanyolországban és Olaszországban. A UCI szabályzataiban a ’40-es években bukkant fel, az első VB-t 1950-ben rendezték, Párizsban. Állítólag a cyclocross története akkor kezdődött, amikor az országúti versenyek szervezői megengedték a versenyzőknek, hogy a távot az útvonalról letérve lerövidítve, árkon-bokron át jussanak el a célba, amihez adott esetben az egyetlen tájékozódásra alkalmas tereptárgy a célnak otthont adó városka templomtornya volt. A crosst kezdetben szezonon kívüli edzésnek tekintették. Amikor már kifejezetten cx versenyeket rendeztek, mindig ősszel és télen, akkor a pályák nyomvonal kijelölése, a futásra, majd a bringa nyergébe visszapattanásra kényszerítő akadályok egyrészt formában tartották a sportolókat, másrészt fejlesztették kerékpár kezelési technikájukat. A lebonyolítás szabályainak – a futamok hosszának és a változatos pályának – a megfelelő testhőmérsékletének megtartásában és az összes izomcsoport átmozgatásában is szerepe van. A cross versenyek a közönség szempontjából nagyon izgalmasak, hiszen akár körönként változhat az élen állók sorrendje, a versenyzők sokszor haladnak el a nézők előtt, és testközelből lehet figyelni a fordulatos küzdelmet.

És akkor, ha jól értem, ez az „őrület” minket is elért…

Azt lehet mondani, hogy a hazánkban a cross a bringások körében mostanra érte el azt a népszerűséget, ami külföldön övezi. Az országúti és a mountain-bike szezonok az ősz végével befejeződnek, a korábbiakban a következő tavaszig tartó időszak jórészt hosszabb-rövidebb pihenéssel, majd a téli felkészüléssel, alapozással, melegégövi edzőtáborokkal telt. Ma már a világ nagyjai – hála Istennek Blanka is ide tartozik – szinte kivétel nélkül crossoznak a téli időszakban, ezáltal valóban igaz, hogy szünet nélkül zajlanak az év minden időszakában a sportág versenyei, sőt, sokan még azok közül is nyeregbe ülnek ilyenkor, akik egyébként főként fedett létesítményben, pályán versenyeznek. A fiatalabb generáció borzasztóan szerencsés, mert a mostani masterek – szó szerint – kitaposták nekik az ösvényt (a pályát), ők már „belenőhetnek” ebbe a szakágba is.

Ezek szerint már az utánpótlás is cross-ozik?

Mi az, hogy. Az az igazság, hogy ma már a cross versenynaptárt is úgy kell megalkotnunk, hogy megférjenek egymás mellett a hivatalos és a szabadidős versenyek, hiszen szinte kivétel nélkül mindenki ott akar lenni az összes eseményen. Szülőként mindig is azt vallottam, hogy a legfontosabb dolog, amikor egy gyerek biciklire ül, a biztonság. A cross a zárt területen kialakított, sokszor csúszós, vegyes felületű, kisebb-nagyobb szintkülönbséget tartalmazó és mindenképp kanyargós pályának, a természetes és épített akadályoknak köszönhetően nagyon hatékonyan fejleszti a gyerekek technikai készségeit. A hidegebb időjárás és a mostohább körülmények jól hatnak az állóképességükre. A futamok viszonylag rövid ideig tartanak, ez segíti a koncentrációt. Ezeknek a készségnek bármely másik szakágban hasznát veszik majd. A cross szezon felkészülés is a tavaszi országúti, vagy monti versenyekre. A tavalyi évtől az utánpótlás korosztályok számára a Szövetség ingyenessé tette a nevezést. A legjobbak nemzetközi megmérettetéseken is részt vehetnek és fontos UCI pontokat is szerezhetnek.

Van ennek a történetnek egy közösségkovácsoló jellege is…

Olyannyira, hogy számos versenyen pörkölt készül a bográcsokban, gőzölög a tea (felnőtteknek a forralt bor), a szülők, versenyzők, barátok, nézők pedig együtt dideregnek a pálya szélén. Egészen sajátos, összetéveszthetetlen hangulata van ezeknek az eseményeknek. Szerintem borzasztóan fontos, amit sokszor hangsúlyozok más fórumokon is, hogy a fiataloknak legyenek hazai példaképeik. Valter, Peák, Dina, Fetter, Vas, Kusztor, Filutás, Búr, Parti, Buzsáki, Szalontay, Lovassy, Benkó, Szepesi, Schön – hosszan lehetne sorolni a neveket, akikre felnézhetnek az utánpótláskorú bringások, akikre hasonlítani szeretnének és akiknek a teljesítményét túl szeretnék egyszer szárnyalni. Namármost ezek az ikonok – vagyis közülük sokan – a cross versenyeken rajthoz is állnak. Mások nézőként, vagy már edzőként vannak jelen. A Kőbányai Bringapark Kupán például Karl Ádám, az Bikeride Cyclocross Magyar Kupafutamon Parti András akasztotta az érmeket a fiatal reménységek nyakába. Ha van motiváció, ami feledteti a kicsikkel a hideget, ez biztosan az. Én személy szerint miattuk is nagyon várom a városligeti országos bajnokságot.

Szóval visszatér a Városligetbe a kerékpározás?

Ami a fővárost illeti, régen nagy hagyományai voltak a belvárosi kerületek utcáin rendezett háztömbkörüli versenyeknek, a Citadellán örvénylő kritérium futamoknak, vagy később például a Normafánál rendezett monti bajnokságoknak. A Városliget fontos helyszín volt, versenyek és edzések okán egyaránt. A Városliget fejlesztésének eredményeként újjászületett park modern, izgalmas, világszínvonalú közösségi tér, amely nem csupán alkalmas, de talán a legalkalmasabb helyszín a 2022-es kerékpáros szezon szimbolikus nyitánya, a január 9-ei cyclo-cross OB megrendezésére. Biztos vagyok benne, hogy az esemény rangjához méltó helyszínen kiváló versenypálya és remek hangulat fogadja majd a versenyzőket, segítőiket és a nézőket egyaránt. Mindenkit szeretettel várunk!

2022vas09janEgész napKiemeltCyclo-cross Országos BajnokságBudapest - Városliget KirálydombSzakágCyclo-crossKategóriaMKSZ Országos Bajnokság

'Fel a tetejéhez' gomb