A legnagyobb magyar kerékpárverseny, a 42. Tour de Hongrie Siófokról rajtol, a nemzetközi mezőny a Siófok, Kaposvár, Balatonfüred, Nagykanizsa, Veszprém, Tata, Balassagyarmat, Gyöngyös-Kékestető, Budapest útvonalon öt versenynap alatt, hét megyét (Somogy, Veszprém, Zala, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Nógrád és Heves), illetve tizennyolc várost (köztük két megyeszékhelyt, Kaposvárt és Veszprémet, valamint a fővárost, Budapestet), összesen 113 települést érint majd a tizenhat-millió forintos összdíjazású Magyar Körversenyen.
Május 16. - 5. szakasz, Budapest–Budapest (92 km - 12 kör)
Edward Theuns nyert Budapesten
Rengeteg kerékpáros szurkoló lehetett a szemtanúja a helyszínen vagy a televíziós készülékek előtt a 42. Tour de Hongrie záró szakaszának. A gyönyörű budapesti körpályán a TREK-Segafredo sprintere, a belga Edward Theuns volt a leggyorsabb. Az összetett verseny állása már nem változott, az ausztrál Damien Howson vehette át a fődíjat a Hősök terén.
Visszatért Budapestre a Tour de Hongrie: a Magyar Körverseny történetében 2017-ben járt legutóbb a fővárosban a legrangosabb magyar kerékpáros viadal. Budapest gyönyörű épületeit, látványosságait most az egész világon élőben láthatták a televízió nézők, a Magyarországon fogható csatornák közül természetesen az M4Sport ezt az etapot is élőben közvetítette, de ezúttal az Eurosport2-n is élőben lehetett követni a versenyt.
A Hősök tere és a Városliget környékén kijelölt 92 kilométeres versenytávon már nem tartalékoltak a versenyzők, már az első körön 52 kilométer/órás átlagsebességgel száguldott végig a 117 főből álló mezőny. Az első körben a magyar bajnoki trikós Filutás Viktor és a válogatottban tekerő dr. Rózsa Balázs próbálkozott szökéssel, majd a második kör elején Fetter Erik próbált meg ellépni, három társával szépen gyűjtögette is a másodperceket.
A négyesből a belga Jordi Warlop (Sport Vlaanderen-Baloise) nyerte meg az első és a második, az olasz Manuele Boaro (Astana-Premier Tech) pedig a harmadik gyorsasági részhajrát, de a szökés ellenére várható volt, hogy a sprinterek csapatai végül nem változtatnak a taktikán, s az utolsó körre begyűjtik az összes szökevényt. Így is történt, a sok WorldTeam és ProTeam úgy rendezte a sorokat, hogy végül mezőnyhajrá döntsön az utolsó etap legjobbjáról.
Rengeteg kerékpáros szurkoló várta a végső sprintet az Andrássy úton és a Hősök terén. A TREK-Segafredo csapata szervezte meg a legjobban a sprintet, a belga Edward Theuns csaknem egy kerékpárhossznyi előnnyel szerezte meg az első helyet, a budapesti szakaszgyőzelmet.
„Nagyon boldog vagyok, hála az égnek most minden jól alakult, a korábbi mezőnybefutókon nem volt szerencsénk, hibákat is elkövettünk, ma viszont mindent egy lapra tettünk fel, és sikerült. Tudtam, hogy gyorsak a lábaim, de ezt nem mindig könnyű megmutatni” – mondta Edward Theuns, aki a csapatának is köszönetet mondott a támogatásért.
Ahogyan az várható volt, az utolsó etap már nem változtatott a megkülönböztető mezek sorsán, a szombati kékesi befutón remeklő Damien Howson (Team BikeExchange) lett az idei Tour de Hongrie összetett győztese, ő vihette haza a sárga mezt. A körverseny több mint kilenc évtizedes történetében először diadalmaskodott ausztrál kerékpáros! A legjobb sprinternek járó zöld mezt a német Phil Bauhaus (Bahrain-Victorius), a legjobb hegyi menőt illető piros mezt a lengyel Maciej Paterski (Voster ATS) szerezte meg, s a 42. Tour de Hongrie fehér trikósa, a legjobb hazai kerekes Pelikán János lett.
Összességében elmondhatjuk, a mieink helyt álltak minden idők eddigi legerősebb Tour de Hongrie mezőnyében, felvették a versenyt a világ élvonalába tartozó kerekesekkel. Azért a WorldTeamek megmutatták, miért sorolják őket a legfelső kategóriába: a Tour de Hongrie mind az öt szakaszát WorldTeam-versenyző nyerte, s az összetett dobogójára is csak ebből a kategóriából tudtak bekerülni.
Gyönyörű öt napot zárt a Tour de Hongrie, amely magasabb szintre pályázik: szeretne bekerülni a ProSeries nevű sorozatba, amelyen esély nyílik rá, hogy még erősebb mezőnnyel, még rangosabb versenyt láthassanak a magyar szurkolók.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetített, de az interneten, a mediaklikk.hu oldalán is élő képet láthattak az érdeklődők A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A. S. O. segítségével minden eddiginél több televíziós megjelenést tudott biztosítani a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen látható volt a Magyar Körverseny, csaknem 800 millió ember számára vált elérhetővé. Óriási áttörés, hogy 150 országban élőben közvetítették a verseny szakaszait!
Damien Howson elmondta, egyetlen dolguk volt: biztonságosan megérkezni. „Tudtuk, hogy sprint lesz a végén, nyugodtnak kellett maradnom és jól helyezkedni” – értékelt az ausztrál bringás az MTI-nek.
A szakasz legjobb magyarja a huszadik pozícióban beérő válogatott Karl Ádám lett, amíg Pelikán János végzett az összetettben a legjobb magyar bringásként huszonharmadik helyével, így megtartotta a fehér trikót.
Karl Ádám kiemelte: nagyon jól esett neki a sok szurkolást, amikor hallotta, ahogy kiabálják a nevét. „Az utolsó kanyarra hátrébbról fordultam az előre eltervezettnél, ötszáznál muszáj volt elkezdenem sprintelni, hogy előrébb jöjjek, így viszont a záró kétszázra elfogytak a lábaim” – fejtette ki. Hozzáfűzte: mindent megtett, amit tudott, most így alakult a befejezés.
Pelikán János az MTI-nek elárulta, ideges volt az eső és az úton lévő víztócsák miatt, ám a szél és a nap felszárította a vizet a pályáról.
„Magamat meglepve tudtam annyira agresszív lenni, hogy nem kellett idegeskednem amiatt, hogy hátul helyezkednem, ott tudtam maradni az elején, ahol könnyebb és nem is annyira veszélyes. Ez volt a cél, hogy elöl megjöjjek és ne essek el” – idézte fel a záró etapot a fehér trikós.
Az összefoglalókat az alábbi időpontokban láthatják hazánkban:
Május 16., vasárnap
21:00–22:00: Eurosport1 (5. szakasz, összefoglaló)
Május 17., hétfő
0:30–1:30: Eurosport2 (5. szakasz, összefoglaló)
8:00–9:00: M4Sport (5. szakasz, összefoglaló)
21:00–22:00: Eurosport1 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
Május 18., kedd
3:00–4:00: Eurosport1 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
5:00–6:00: Eurosport2 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
7:00–8:00: Eurosport2 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
8:30–9:30: Eurosport1 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
10:00–11:00: Eurosport2 (Tour de Hongrie, áttekintő összefoglaló)
EREDMÉNYEK
42. Tour de Hongrie
5. szakasz, Budapest–Budapest (92 km):
1. Edward Theuns (belga, TREK-Segafredo) 1:55:46
2. Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma) azonos idővel
3. Timothy Dupont (belga, Bingoal Pauwels Sauces WB) a. i.
4. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious) a. i.
5. Matteo Malucelli (olasz, Androni Giocattoli-Sidermec) a. i.
6. Jordi Meeus (belga, BORA-hansgrohe) a. i.
Az összetett versenyben:
1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Damien Howson (ausztrál, Team BikeExchange) 18:07:10
2. Ben Hermans (belga, Israel Start-Up Nation) 16 mp h.
3. Antonio Tiberi (olasz, TREK-Segafredo) 24 mp h.
4. Orlando Garcia Sosa (kolumbiai, Caja Rural-Seguros RGA) 32 mp h.
5. Stefan De Bod (dél-afrikai) 45 mp h.
6. Laurens Huys (belga, Bingoal Pauwels Sauces WB) 51 mp h.
23. Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) 1:32 p h.
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Maciej Paterski (Voster ATS)
A legjobb magyar versenyző:
1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec)
2. Peák Barnabás (Team BikeExchange)
3. Fetter Erik (EOLO-Kometa)
Május 15. - 4. szakasz, Balassagyarmat–Gyöngyös-Kékestető (202 km)
Damien Howsoné a királyetap!
Szombaton került sor a Tour de Hongrie királyetapjára, a viadal negyedik etapja döntést ígért az összetett győztes személyéről. A Kékestetőre vezető emelkedőn hatalmas csatát vívtak a versenyzők, az ausztrál Damien Howson viszont tavaly „megtanulta” ezt az emelkedőt, a Valter-kanyarban indította támadását, s végül megnyerte a sorsdöntő etapot. A Team BikeExchange menője az összetettben is az élre állt. A szakaszon három magyar bringás is hősiesen teljesített, Peák Barna a hajrában kilométereken át az élen dolgozott Howson sikeréért, Fetter Erik lett a nap legjobbja, tizenegyedik lett a legnehezebb szakaszon, de nem sokkal maradt el tőle, és a fehér mezt is megőrizte Pelikán János.
Balassagyarmaton készültek a résztvevők a Tour de Hongrie idei legnehezebb szakaszára, amely nemcsak a hosszával (Gyöngyös-Kékestetőig 202 kilométert kellett teljesítenie a mezőnynek), hanem a szintemelkedésével (az etap során 3221 méternyi szintemelkedést kellett leküzdeni) is kiemelkedett az öt szakasz közül.
Kaptunk jó és rossz híreket egyaránt a rajt előtt, nagyon örültünk annak, hogy a pénteken Tatán bukásba keveredett Fetter Erik – akit kórházban is vizsgáltak – végül tudta vállalni az indulást. Nem lehetett ott viszont a rajtnál Szarka Gergely (Giotti Victoria-Savini Due) – aki ugyancsak elszenvedője volt egy bukásnak –, illetve a norvég Uno-X Pro Cycling Team teljes sora. Nekik a koronavírus parancsolt megálljt, bár valamennyi bringás tesztje negatív eredményt hozott, de az egyik kísérő tesztje pozitív lett, a protokoll szerint kontaktszemélyként ki kellett szállniuk a további küzdelmekből.
A szervezők több száz tesztet végeztettek el eddig a Tour de Hongrie során a közreműködőket, a szállások személyzetét vagy éppen az eseményről tudósító médiumok képviselőit egyaránt naponta tesztelik, hogy biztonságos körülmények között versenyezhessen a rangos nemzetközi mezőny.
Balassagyarmatról végül 121 kerékpáros indult el a királyetapra, s a szécsényi gyorsasági részhajránál még a sárga trikós Phil Bauhaus gyűjtötte be a pontokat, nagy lépést téve a zöld mez megszerzéséhez. Ettől kezdve szökési kísérletek érték egymást, amíg a harmincadik kilométer környékén ki nem alakult a nap szökése, benne négy kerekessel: a lengyel Adrian Kurek (Mazowsze Serce Polski), az orosz Pjotr Rikunov (Gazprom-RusVelo), a piros mezes lengyel Maciej Paterski (Voster ATS) és a belga Gilles De Wilde (Sport Vlaanderen-Baloise) vett ebben részt.
A legjobb hegyi menőt illető piros mezben tekerő Maciej Paterski jól taktikázott, a szökevények előnye kitartott az első hegyi hajráig, Mátraháza első érintéséig, ahol meg is szerezte mind a hat pontot, ezzel gyakorlatilag bebiztosította magának a megkülönböztető mez végleges megszerzését.
Az első hegymászás, Mátraháza érintése után a mezőny egy szép nagy kört tett meg a Mátrában, hatvan kilométernyi tekerés után tértek vissza újra Mátraházára, ahonnan felkanyarodtak az utolsó kilométerekre, Kékestető felé. A szökevények előnye a nap során egyszer sem nőtt három és fél perc fölé, s ahogyan az várható volt, az utolsó kilométerekre teljesen elolvadt, a második hegymászásra már egy másik verseny kezdődött.
Tizenhárom kilométerre a céltól rázódott össze teljesen az élmezőny, aztán kilométereken át Peák Barnabás (Team BikeExchange) diktált hatalmas tempót, mindent megtett csapattársa, Damien Howson sikeréért. Az élbolyban rajta kívül két magyar bringás tudta tartani magát, a fehér mezes Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec) és Fetter Erik (EOLO-Kometa).
Az utolsó két kilométeren a Caja Rural-Segrus RGA kolumbiai hegyi menője, Orlando Garcia Sosa indított támadást, már-már úgy látszott, be is húzza a szakaszt, de Howson – aki tavaly hasonló „hibába” esett, s Valter Attila remek kontrája után végül be kellett érnie a harmadik hellyel – nagyon „megtanulta a hegyet”, éppen a Valter Attilának dedikált kanyarnál indította meg a saját támadását. Faképnél hagyta az erejével elkészülő kolumbiait, s megnyerte a királyetapot! Ezzel együtt az összetettben is átvette a vezetést, s vasárnap alighanem meg is őrzi majd a sárga mezt a budapesti körpályán.
Érdemes szólni a mieinkről, Peák Barnabás erőfeszítéseit Howson győzelmél egyértelműen siker koronázta, Fetter Erik a pénteki bukás okozta megpróbáltatások ellenére a végéig remekül tartotta magát, s a tizenegyedik helyet szerezte meg a szakaszon, de Pelikán János is nagyot futott, bár a szakasz előtt arról beszélt, aligha tudja megőrizni a neki nem fekvő terepen a legjobb magyarnak járó fehér trikót, végül minden erejét összeszedve a hajráig az élbollyal tudott tartani, s meg is őrizte a becses ruhadarabot.
„Száz százalékban fontos volt a tavalyi tapasztalatom. Akkor hibát követtem el, túl korán indultam meg, noha úgy éreztem, jókor teszem – szögezte le Damien Howson az MTI-nek. – Ma sokkal türelmesebb voltam, és eleget tudtam spórolni a lábaimmal a győzelemhez.”
Kiemelte a társak, köztük Peák Barnabás munkájának fontosságát, amint mondta, szólóban ezen a hegyen nem lehet versenyezni a csapatban összedolgozókkal. „Barnabás nagyon erős volt ma, tökéletesen követte a taktikát, az egész csapattal együtt rengeteget tett hozzá a sikeremhez” – tette hozzá.
A szakasz legjobb magyarjaként Fetter Erik 54 másodperc hátránnyal a 11. helyen ért célba, amíg a fehér trikós Pelikán János saját tempót diktálva a 27. helyen érkezett meg. „A csoport sebessége, teljesítménye változhatott, én egyenletes tempót mentem végig. Nem foglalkoztam semmivel, tudtam, hogy ha egyszer túllépek a saját határaimon, akkor kipukkanok” – értékelt a kifulladt és átfázott Pelikán János az MTI-nek. A záró szakasz kapcsán annyit mondott: az a terve, hogy nem esik el és bízik benne, hogy megússza mindenki bukás nélkül.
Az EOLO-Kometa fiatalja, Fetter Erik pénteken alig öt kilométerre a céltól bukott, beütötte a fejét. Az esti órákban még egy forintot sem tett volna arra, hogy végül rajthoz állhat a kierályetapon, de szerencsére megmutathatta magát. Ő maga csalódott ugyan, de azért valljuk be, egész nap remekül szerepelt, és a szakaszt a tizenegyedik helyen zárta. „Már kicsit jobban vagyok. A kórházból éjjel mentem vissza a szállodába, és az megnyugtatott, hogy nincsenek töréseim, csak zúzódásaim. Eléggé csalódott voltam a célban, mert nem ezért dolgoztam az elmúlt hónapokban, de a pénteki bukással együtt végül is tűrhető lett az eredményem – mondta Fetter Erik. – A vasárnapi szakasz különösen izgalmas lesz, hiszen Budapestre a családom, barátaim is eljönnek szurkolni. A szurkolók egyébként ma is hatalmasak voltak!”
Vasárnap egy rövid és izgalmas szakasszal ér véget a 42. Tour de Hongrie: a Budapesten kijelölt 7,7 kilométeres körpályán 92 kilométert tesz majd meg a mezőny. A szakasz során három gyorsasági (a befutó vonalán áthaladva a harmadik, hatodik és kilencedik körben) részhajrára is sor kerül. A rajt a Hősök terén lesz 13:00 órakor, a befutó várható időpontja 14:46.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetít, de az interneten, a mediaklikk.hu oldalán is élő képet láthatnak az érdeklődők A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A. S. O. segítségével minden eddiginél több televíziós megjelenést tud biztosítani a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen látható lesz a Magyar Körverseny, csaknem 800 millió ember számára válik elérhetővé. Óriási áttörés, hogy 150 országban élőben közvetítik a verseny szakaszait!
Az élő közvetítéseket és összefoglalókat vasárnap az alábbi időpontokban láthatják hazánkban:
0:30–1:30: Eurosport2 (3. szakasz, összefoglaló)
0:35–1:35: M4Sport (3. szakasz, összefoglaló)
8:00–9:00: M4Sport (3. szakasz, összefoglaló)
8:30–9:30: Eurosport1 (3. szakasz, összefoglaló)
16:00–18:00: M4SPORT (4. SZAKASZ, ÉLŐ) – élőben a www.m4sport.hu oldalán is
21:00–22:00: Eurosport1 (4. szakasz, összefoglaló)
EREDMÉNYEK
42. Tour de Hongrie
4. szakasz, Balassagyarmat–Gyöngyös-Kékestető (202 km):
1. Damien Howson (ausztrál, Time BikeExchange) 4:55:50
2. Ben Hermans (belga, Israel Start-Up Nation) 9 mp h.
3. Antonio Tiberi (olasz, TREk-Segafredo) 15 mp h.
4. Orlando Garcia Sosa (kolumbiai, Caja Rural-Seguros RGA) 19 mp h.
5. Stefan De Bod (dél-afrikai, Astana-Premier Tech) 32 mp h.
6. Laurens Huys (belga, Bingoal Pauwels Sauces WB) 38 mp h.
11. Fetter Erik (EOLO-Kometa) 56 mp h.
27. Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec) 1:26 p h.
41. Peák Barnabás (Team BikeExchange) 2:14 p h.
Az összetett versenyben: 1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Damien Howson (ausztrál, Team BikeExchange)
2. Ben Hermans (belga, Israel Start-Up Nation) 16 mp h.
3. Antonio Tiberi (olasz, TREk-Segafredo) 24 mp h.
23. Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec) 1:32 p h.
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Maciej Paterski (Voster ATS)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec)
Május 14. - 3. szakasz, Veszprém-Tata (142 km)
Célfotó döntött Tatán
A Tour de Hongrie harmadik szakaszának rajtjára ünnepi hangulatban készülődtek a rendezők, Valter Attila Giro-sikerének tiszteletére rózsaszínű szalagot viseltek a szervezők, de ilyen szalagot kaptak a kísérőautók is. A nagy magyar siker erőt ad az itthon tekerőknek is, erről nyilatkoztak a Tour de Hongrie magyar indulói.
Pénteken a Veszprém és Tata között kijelölt 142 kilométeres útvonalon, enyhén dombos terep várt a versenyzőkre, s már a szakasz első negyedében kialakult egy öt fős szökevénycsapat, amelynek tagjai megpróbálták a lehető legtöbb hegyi és gyorsasági részhajrá pontot begyűjteni.
A lengyel Voster ATS két lengyel menője, a piros mezes Maciej Paterski és Patryk Stosz gondoskodott róla, hogy a hegyi hajrák pontjainak többsége a csapatban maradjon, Hárskútnál és Pannonhalmán is elvitték az első helyet, így az már a szakasz felénél eldőlt, hogy a legjobb hegyi menőnek járó piros trikó marad a lengyeleknél.
A nap szökésében – ami már az első húsz kilométeren kialakult – öten harcoltak ki helyet maguknak, a két lengyel mellett a spanyol Lozano (Novo Nordisk), a szlovén Jarc (Adria Mobil) és Szöllősi Ferenc a magyar válogatottból tekert sokáig elöl. Az előnyük egyszer sem érte el a négy percet, a mezőny csak ennyire engedte őket előre, mindenesetre a nap összes részhajráján maguk között osztoztak a pontokon és az időjóváírásokon.
A hajrára Stosz leszakadt a szökevénybolyról, Szöllősiék pedig kitartóan próbálták tartani az előnyt, de ahogyan az várható volt, a sprintre készülődve az erős csapatok nagyobb tempóra kapcsoltak és bedarálták a szökést.
Alig öt kilométerre a céltól egy szerencsétlen bukás történt, a boly jobb szélén öten akadtak össze, sajnos köztük volt egy magyar bringás, Fetter Erik (EOLO-Kometa) is, szerencsére – ha némi hátránnyal is – végül célba tudott érni. A célegyenes előtti kanyarokban egy újabb bukás zavarta meg a sprinterek csapatainak munkáját, több esélyes is belekeveredett, így aztán az első etapon győztes német Phil Bauhaus és a két évvel ezelőtti Tour de France-on a sárga trikót is viselő holland Teunissen vívott kiélezett csatát a győzelemért. Olyan kicsi volt a különbség kettejük között, hogy célfotóra is szükség volt, amely Bauhaus sikerét erősítette meg. A Bahrain-Victorious első embere ezzel visszaszerezte a sárga és a zöld mezt is a versenyben.
A piros mez sorsa már a szakasz során eldőlt, azt Paterski viseli továbbra is, ahogyan a legjobb magyarnak járó fehér mez gazdája sem változott, továbbra is Pelikán János a legmagasabban rangsorolt hazai kerékpáros, aki az összetett versenyben a tizedik helyen áll. A szakasz legjobb hazai bringása a magyar válogatott sprintere, Karl Ádám lett, aki a tizenhatodik helyen ért célba.
„Nagyon ideges volt végig a szakasz a szél és az etapot nyitó emelkedő miatt” – értékelt az MTI-nek a fehér trikót megőrző Pelikán János. Felidézte: az utolsó harminc kilométeren mindenki nagyon igyekezett jó pozíciót elfoglalni, így a városon kívül, majd azon belül is következtek be bukások. – „Nagyon félelmetes volt belülről, veszélyesnek tűntek a kanyarok, amik szerintem néhol porosak is voltak. De inkább a versenyzők összeakadása okozta a problémákat.”
Kitért rá: örül, hogy rajta maradt a fehér trikó, bár nem bánta volna, ha a szökésben lévő Szöllősi átveszi, mivel másodlagos cél volt számára. Szombaton pedig kilencvenkilenc százalékos valószínűséggel elveszti saját belátása szerint. „Fetter Erik és többen mások is jobb hegyimenők nálam. De örülök, hogy rajtam lehetett és holnap is viselhetem” – szögezte le.
Május 15-én szombaton a Balassagyarmat és Gyöngyös-Kékestető között kijelölt 202 kilométeres útvonalon, hegyi befutóval teljesítik a távot a versenyzők. A szakasz során két hegyi (Mátraháza és Kékestető), illetve három gyorsasági (Szécsény, Mátrafüred és Mátrafüred) részhajrára is sor kerül. A rajt Balassagyarmaton, a Civitas Fortissima téren 12:40-kor lesz, a befutó pedig Gyöngyös-Kékestetőn, várhatóan 17:43-kor.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetít, de az interneten, a mediaklikk.hu oldalán is élő képet láthatnak az érdeklődők A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A. S. O. segítségével minden eddiginél több televíziós megjelenést tud biztosítani a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen látható lesz a Magyar Körverseny, csaknem 800 millió ember számára válik elérhetővé. Óriási áttörés, hogy 150 országban élőben közvetítik a verseny szakaszait!
Az élő közvetítéseket és összefoglalókat szombaton az alábbi időpontokban láthatják hazánkban:
0:30–1:30: Eurosport2 (3. szakasz, összefoglaló)
0:35–1:35: M4Sport (3. szakasz, összefoglaló)
8:00–9:00: M4Sport (3. szakasz, összefoglaló)
8:30–9:30: Eurosport1 (3. szakasz, összefoglaló)
16:00–18:00: M4SPORT (4. SZAKASZ, ÉLŐ) – élőben a www.m4sport.hu oldalán is
21:00–22:00: Eurosport1 (4. szakasz, összefoglaló)
EREDMÉNYEK
42. Tour de Hongrie
3. szakasz, Veszprém-Tata (142 km):
1. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious) 3:17:30
2. Mike Teunissen (holland, Jumbo-Visma) a. i.
3. Fred Wright (brit, Bahrain-Victorious) a. i.
Az összetett versenyben: 1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Maciej Paterski (Voster ATS)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec)
Május 13. - 2. szakasz, Balatonfüred–Nagykanizsa (183 km)
Látványos sprintbefutó Nagykanizsán
A magyar kerékpársport rózsaszín napján a nap szökésében több mint 170 kilométert töltött az élen Pelikán János hat társával együtt, de végül a sprinterek csapatai döntöttek: a belga Jordi Meeus érte el elsőként a nagykanizsai célvonalat, sikerének köszönhetően az összetett versenyben is az élre állt. Pelikán János erőfeszítéseit is siker koronázta, felhúzhatta a legjobb hazai kerékpárost illető fehér mezt.
Csütörtökön a Balatonfüred és Nagykanizsa között kijelölt 183 kilométeres útvonalon, enyhén dombos terepen teljesítették a távot a versenyzők. A szakasz során két hegyi (Balatonszőlős és Vigántpetend), illetve három gyorsasági (Tapolca, Hévíz és Zalakaros) részhajrára is sor került. Ráadásul a szakasz elején volt a két hegyi részhajrá, így a piros mezért „érdekeltek” nagyon hamar kiharcolták maguknak a „nap szökése” jogát.
A hét fős szökevény csapatban a magyar Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec), mellett két lengyel – Maciej Paterski (Voster ATS), és Pawel Bernas (Mazowsze Serce Polski) –, két spanyol – Sergio Roman Martin Galan (Caja Rural-Seguros) és Diego Pablo Sevilla (EOLO-Kometa) –, az olasz Emanuele Onesti (Giotti Victoria Savini Due) és a dán Alexander Kamp (TREK-Segafredo) kapott helyet.
Paterski – akinek csapattársa, a lengyel Stosz viselte ezen a napon a legjobb hegyi menőt illető piros mezt – megnyerte mind a két hegyi hajrát, s ezzel megszerezte magának a piros trikót.
A szökevények a két hegyi hajrá után növelni is tudták előnyüket a mezőnnyel szemben, s ezt Mencshely környékére tornászták a maximumra, nagyjából hat és fél percnyire. Attól kezdve azonban szépen lassan csökkenni kezdett a különbség az élen tekerők és a szökevények között.
Pelikán János jól tartotta magát, gyorsasági részhajrát is tudott nyerni, de Nagykanizsához közeledve egyre nagyobb sebességre kapcsoltak az üldözők. A befutó előtti percekben tudták meg a nagykanizsai nézők, hogy időközben a Tour de Hongrie címvédője, Valter Attila ismét parádézott a Giro d’Italián, s nagyszerű teljesítményével átvette a legendás rózsaszínű trikót!
Az egész nap oly borús ég is kiderült, néhány percre ragyogó napsütés köszöntötte a magyar kerékpársportnak ezt a csodálatos napját! Ráadásul Attila megörvendeztetett minden magyar szurkolót, hiszen friss rózsaszínű trikósként adott nyilatkozatában magyarul üzente: „Hajrá, Tour de Hongrie!”
Közben a szökevények négyen maradtak elöl, Pelikán János is próbálta diktálni a tempót, de ilyen az országúti kerékpárversenyek világa, az utolsó két kilométeren a sprinterek csapatai végleg ledolgozták hátrányukat, s elkezdtek a befutóra hangolni.
Meglehetősen technikás út vezetett a célegyenesig, az utolsó kilométereken több éles kanyart kellett bevennie a nagy tempóval érkező mezőnynek, a célegyenes viszont csalóka volt, hiszen hosszú lejtmenet után az utolsó háromszáz méter kellemetlen emelkedővel várta a sprintereket.
Néhány bukás előzte meg a befutót, de a sprinterek nem estek ki a küzdelemből, hatalmas csatát vívtak a szakaszgyőzelemért. Az első helyet végül a BORA-hansgrohe menője, a belga Jordi Meeus szerezte meg, megelőzve a Team DSM olasz sprinterét, Alberto Daniesét és a sárga trikós német Phil Bauhaust (Bahrain-Victorious). Meeus – aki az első szakaszon harmadik lett – átvette a sárga és a zöld mezt is, a piros Paterskire került, Pelikán János hatalmas erőfeszítéseit pedig siker koronázta, a nap során gyűjtött időjóváírásának köszönhetően az összetettben a nyolcadik helyre ugrott előre, s átvette a legjobb hazai versenyzőt illető fehér mezt. A mieink közül ezen a napon Orosz Gergő (magyar válogatott) ért be a legjobb pozícióban, ő a huszonnegyedik helyen zárta a szakaszt.
Május 14-én pénteken a Veszprém és Tata között kijelölt 142 kilométeres útvonalon, enyhén dombos terepen teljesítik a távot a versenyzők. A szakasz során két hegyi (Hárskút és Pannonhalma), illetve két gyorsasági (Zirc és Oroszlány) részhajrára is sor kerül. A rajt Veszprémben, az Óváros téren lesz 14:30-kor, a várható befutó Tatán, a Május 1. úton 17:44-kor lesz.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetít, de az interneten, a mediaklikk.hu oldalán is élő képet láthatnak az érdeklődők A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A. S. O. segítségével minden eddiginél több televíziós megjelenést tud biztosítani a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen látható lesz a Magyar Körverseny, csaknem 800 millió ember számára válik elérhetővé. Óriási áttörés, hogy 150 országban élőben közvetítik a verseny szakaszait!
EREDMÉNYEK
42. Tour de Hongrie
2. szakasz, Balatonfüred-Nagykanizsa (183 km):
1. Jordi Meeus (belga, BORA-hansgrohe) 4:03:55
2. Alberto Daniese (olasz, Team DSM) azonos idővel
3. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious) a. i.
24. Orosz Gergő (magyar válogatott) a. i.
Az összetett versenyben:
1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Jordi Meeus (belga, BORA-hansgrohe)
2. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious) a. i.
3. Maciej Paterski (lengyel, Voster ATS) 6 mp h.
8. Pelikán János (magyar, Androni Giocattoli-Sidermec) 10 mp h.
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Jordi Meeus (belga, BORA-hansgrohe)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Maciej Paterski (Voster ATS)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Pelikán János (Androni Giocattoli Sidermec)
Május 12. - 1. szakasz, Siófok–Kaposvár (173 km)
Sprintgyőzelem, Bauhaus-stílusban
A Bahrain-Victorious sprintere, a német Phil Bauhaus győzelmével ért véget a 42. Tour de Hongrie első szakasza. A kaposvári befutón a tavaly három szakaszgyőzelmet is bezsebelő olasz Jakub Mareczko (Vini Zabu) lett a második, a belga Jordi Meeus (BORA-hansgrohe) pedig a harmadik. A legjobban sprintelő hazai versenyző, a magyar válogatottból Karl Ádám volt, aki a tizenhetedik helyen ért célba.
Szerdán kora délután meglehetősen borús időben indult útjára a Tour de Hongrie minden eddiginél erősebb mezőnye, amelyben nyolc WorldTeam, kilenc ProTeam, négy kontinentális csapat és a magyar válogatott versenyzői képviseltették magukat.
Az első etap nem ígért különösebb nehézségeket, bár az időjárás meglehetősen aggasztónak mutatkozott. Tizenhét fokban indult útjára a karaván, s az eső szinte vezényszóra kezdett rá. Szerencsére az égi áldás csak az első fél órában tette nehezebbé a versenyzők dolgát, a szakasz többi részén olykor még a nap is kisütött.
A Siófok és Kaposvár között kijelölt 173 kilométeres útvonalon, enyhén dombos terepen tekert a karaván, a szakasz során egyetlen hegyi hajrára került sor, Igalon, ahol az addigra már szökésbe lendült trió osztozott a pontokon. A részhajrá első helyét a lengyel Patryk Stosz (Voster ATS) szerezte meg, aki 2018-ban már volt piros trikós a Tour de Hongrie versenyén, akkor haza is vihette a becses ruhadarabot.
Stosz mellett a spanyol Diego Paolo Sevilla (EOLO-Kometa) és a belga Fabio Van Den Bossche (Sport Vlaanderen-Baloise) volt benne a nap szökésében. A vállalkozó kedvű trió csaknem 130 kilométeren át volt szökésben, a lengyel bringás még elvitte a kaposvári részhajrát, de a város körül kijelölt körpályán összezárt a mezőny, utolsóként Van Den Bossche „adta meg magát”.
A csapatok felkészültek a sprintbefutóra, a WorldTeamek álltak a mezőny élére, s hatalmas tempóban közeledtek a kaposvári célvonal felé, a hajrát a Bahrain-Victorious sprintere, Phil Bauhaus nyitotta meg a legjobban, s megszerezte a szakaszgyőzelmet Kaposváron, megelőzve a tavaly triplázó olasz Jakub Mareczkót (Vini Zabu) és a belga Jordi Meeust (BORA-hansgrohe). A mieink közül a magyar válogatott versenyzője, Karl Ádám volt a leggyorsabb, aki a tizenhetedik helyen futott be.
Gazdára találtak tehát a színes megkülönböztető mezek, az összetettben élen állónak járó sárga és a gyorsasági pontversenyben vezető zöld egyaránt Bauhausé lett, a pirost ugye az első szakaszon elvitte Stosz, a legjobb magyarnak járó fehér mez pedig Karl Ádám vállain feszül majd a második szakaszon.
Karl Ádám az MTI kérdésére elmondta: Orosz Gergő és ő volt kijelölve sprintre a nemzeti csapatból. „Végül én voltam ott, de sajnos nekem sem úgy sikerült, ahogy elterveztük előre ezt a mai napot, mivel a Bahrain Victorious egyik felvezető embere pont elém borított ki. Így le kellett fékeznem az utolsó háromszáz méterre és elvesztettem a lendületem” – idézte fel a hajrát a huszonegy esztendős bringás, aki dicsérte a csapatot, amely szép munkát végzett elöl és pozícióban tartotta őt a hajrában. Mint mondta, Mareczkóra próbálta tenni a kereket, majd balról kerülni az előtte lévőket, ám végül ez vezetett a kényszerű lassításhoz.
„Nem ezért az eredményért jöttünk, de van még három lehetőségem, igyekszem ezen javítani. Egy top tízes eredmény sem lenne rossz, de szerintem top ötbe is be tudok jönni, ha nagyon jó napom van, ez a cél” – árulta el. A csütörtökön a legjobb magyart illető fehér trikóban tekerő Karl előre tekintve úgy fogalmazott, szökésben maximum a szombati, Kékestetőn záruló királyetapon gondolkodik, ám mivel a vasárnapi budapesti etap a nagy célja, a kanyargós körpálya fekszik neki.
Május 13-án csütörtökön a Balatonfüred és Nagykanizsa között kijelölt 183 kilométeres útvonalon, enyhén dombos terepen teljesítik a távot a versenyzők. A szakasz során két hegyi (Balatonszőlős és Vigántpetend), illetve három gyorsasági (Tapolca, Hévíz és Zalakaros) részhajrára is sor kerül. A rajt Balatonfüreden, a Vitorlás téren lesz 13:15-kor, a várható befutó pedig Nagykanizsán, az Eötvös téren 17:41-kor.
Az M4Sport minden szakaszról élőben közvetít, de az interneten, a mediaklikk.hu oldalán is élő képet láthatnak az érdeklődők A Tour de Hongrie kommunikációs partnere, az A. S. O. segítségével minden eddiginél több televíziós megjelenést tud biztosítani a magyar viadal számára, világszerte, valamennyi kontinensen látható lesz a Magyar Körverseny, csaknem 800 millió ember számára válik elérhetővé. Óriási áttörés, hogy 150 országban élőben közvetítik majd a verseny szakaszait!
EREDMÉNYEK
42. Tour de Hongrie
1. szakasz, Siófok-Kaposvár (173 km):
1. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious) 3:54:22
2. Jakub Mareczko (olasz, Vini Zabu) azonos idővel
3. Jordi Meeus (belga, BORA-hansgrohe) a. i.
17. Karl Ádám a. i.
Az összetett versenyben: 1. (sárga mezben az Aktív Magyarország díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért) Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorious)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért) Patrik Stosz (Voster ATS)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért) Karl Ádám (Magyarország)
Május 11. - Csapatbemutató
Bemutatkoztak a csapatok Siófokon
Kedden este Siófokon, a Fő téren került sor a Tour de Hongrie csapatbemutatójára. Huszonkét csapat 130 kerékpárosa vesz részt a szerdán rajtoló Magyar Kerékpáros Körversenyen.
Minden idők eddigi legnagyobb magyar versenyén nyolc WorldTeam, kilenc ProTeam, négy kontinentális csapat és a magyar válogatott versenyzői vesznek részt, öt kontinens huszonnyolc országából érkeztek résztvevők körversenyünkre. Nemcsak a világ legjobb csapatai részéről kap nagy figyelmet a Tour de Hongrie, a nemzetközi média figyelme is felülmúl minden eddigit: a következő öt napban a világ százötven országában közvetítik élőben a magyarországi eseményt a televíziós társaságok, a világ minden kontinensén csaknem 800 millió tévénézőhöz juthatnak el a hazánkban forgatott felvételek.
„Nagyon készültünk ma erre a csapatbemutatóra, de közben fél szemmel néztük, hogy mi történik Olaszországban. A Tour de Hongrie címvédője, Valter Attila ma hatodik lett, ezzel átvette a fehér trikót a Giro d’Italián, ez sporttörténeti siker! Az olasz versenynek van egy másik magyar indulója is, Dina Márton, aki két éve ezüstérmes volt a Magyar Körversenyen, óriási, hogy ilyen remek bringásaink vannak – mondta Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője. – Nagyon sokat dolgoztunk az előző hónapokban a kollégáimmal, soha ilyen jól nem álltunk, olyan jó lenne ez a verseny, mint még soha, ha nem nyomná rá a bélyegét a koronavírus-járvány, rengeteg pluszfeladatot ad nekünk. Mégis, remélem, ez már nem sokáig tart, s a Tour de Hongrie a nyitásnak jelképes eseményévé válhat.”
A főszervező köszöntője után vastaps kísérte a Siófoki Kórház-Rendelőintézet egészségügyi dolgozóinak Jerusalema-táncát, a szervezők nevében is köszönetet mondunk áldozatos munkájukért! A város nevében Dr. Nagy Gábor, Siófok alpolgármestere köszöntötte a vendégeket.
„A turizmus szempontjából nagyon fontos, hogy meg tudjuk mutatni a világnak Magyarország természeti és épített értékeit. Nincs még egy olyan sportág, mint az országúti kerékpározás, amely ilyen jól meg tudja mutatni a világnak értékeinket, ezért van óriási jelentősége annak, hogy ebben az évben már százötven országban közvetítik élőben a televíziók a Tour de Hongrie versenyét. Köszönet illet mindenkit, aki lehetővé tette, hogy eddig eljussunk” – mondta Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a viadalt „a magyar kerékpározás rubint ékkövének” nevezte. Kiemelte, a mezőnyben részt vesz a világelitet jelentő WorldTeamek közül nyolc, a másodvonalbeli ProTeam sorokból kilenc istálló, így tíz olyan csapat áll rajthoz a Tour de Hongrie-n, amely a Giro d’Italián is szerepel. „Ha egy óvatlan néző a tv-közvetítésre néz, nem biztos, hogy első pillantásra meg tudja különböztetni egymástól a Girót és a Tour de Hongrie-t” – fogalmazott. Kiemelte: teljes összefogás övezi a versenyt, egységet kovácsolt Magyarországon a Tour de Hongrie.
A Tour de Hongrie mezőnye május 12-én kedden kora délután Siófokról indul útjára, s Kaposvár, Balatonfüred, Nagykanizsa, Veszprém, Tata, Balassagyarmat, Gyöngyös-Kékestető érintésével május 16-án vasárnap Budapesten ér majd célba. A rangos nemzetközi mezőny az öt versenynap során összesen 792 kilométert tesz meg, s ezalatt 7954 méternyi szintemelkedést is leküzd.
A kerékpárversenyen díjat kapnak a szakaszgyőztesek, az összetett legjobbja viselheti majd a sárga megkülönböztető mezt, de különdíjat kap a gyorsasági (zöld mez) és a hegyi pontverseny (piros mez) legjobbja. A fehér mezt viselhető a versenyben legjobb magyar kerékpáros, de a csapatversenyben is győztest hirdetnek majd a viadal végén. A 42. Tour de Hongrie összdíjazása meghaladja a 16 millió forintot.