Még friss az élmény, Valter Attila fantasztikus, az egész ország figyelmét felkeltő győzelme a Kékestetőn, de már javában formálódik a 2021-es Tour de Hongrie útvonala és mezőnye. A főszervezőt, Eisenkrammer Károlyt kérdeztük az idei tapasztalatokról és a jövő évi Magyar Körversenyről.
– Túl vannak már a 2020-as verseny értékelésén? Milyen reakciók érkeztek a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségtől, illetve a csapatoktól?
– Amint mindenki másnak a világban, nekünk is rettenetes évünk volt, már ami a versennyel kapcsolatos előkészületeket illeti – válaszolt Eisenkrammer Károly, a Tour de Hongrie főszervezője. – Nagyon sok esemény, verseny maradt el világszerte, ezért azoknak a viadaloknak nagyban nőtt az ázsiójuk, amelyeket ebben a helyzetben is felvállaltak és meg tudtak szervezni. Persze, amikor már zajlik a verseny, akkor mindenki a lehető legmagasabb színvonalú munkát várja el a szervezőktől. Nem mondhatjuk azt, hogy tessék megelégedni a gyengébb színvonallal, mert ez még mindig jobb, mintha nem is csinálnánk… Szerencsére a szervezéssel maximálisan elégedettek voltak a csapatok is és a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség ellenőre is. Persze, mi mást is mondana egy szervező a saját versenyéről! Szerintem az igazi értékmérő a csapatok nevezése lesz a jövő évi Tour de Hongrie-ra. Ha tetszett nekik, akkor visszajönnek. És az eddigi nevezések alapján nagyon úgy tűnik, hogy tetszett nekik.
– Máris érkeztek jelentkezések?
– Igen! És ez az, ami visszaigazolja a munkánkat, hiszen már Word Teamek és Pro Teamek is vannak a várólistán, néhány nap alatt tíz ilyen klub jelezte, hogy mindenképpen szeretne indulni jövőre is. Szokásunkhoz híven csak a leszerződött csapatok nevét hozzuk nyilvánosságra, vagyis még várni kell néhány hetet, mire a teljes mezőnyt be tudjuk mutatni.
– Hová jutott el a 2020-as Magyar Körverseny híre a nagyvilágban?
– Velünk egyidőben volt még egy másik kerékpárverseny is, egy bizonyos Tour de France nevű sportesemény. Ez nagymértékben meghatározta a nemzetközi médiamegjelenésünket. Mivel a Tour de Hongrie nemzetközi médiajogait a Tour de France szervezője, az ASO nevű cég kezeli, így nekik házon belül kellett megoldást találniuk az időpontok ütközésére. A végeredmény számunkra nagyon kedvező volt, hiszen az Eurosporton minden nap a Tour de France után, vagy közvetlenül előtte kerültünk adásba, felvételről. Az első, esztergomi szakasz egyórás összefoglalóját csaknem kétmilliónyian látták az Eurosporton, és a többi szakasz nézettsége kapcsán sem lehet okunk panaszra. Sokat elárul a ránk irányuló figyelemről az is, hogy két és fél hónappal a verseny után, november elején, öt napon keresztül tűzte ismét műsorra a Tour de Hongrie szakaszait a francia L’Équipe TV. A hazai nézettséget a Magyar Televízió M4Sport csatornáján az élő adás határozta meg, amelyet idén is százezrek követtek. Igyekeztünk minél több televíziós csatornán megjelenni kis hírekkel, de az interneten a Facebook-, a Twitter- és a Youtube-csatornáink is nagyot mentek azon a héten. A legnagyobb hazai portálokon napokon át kiemelt téma volt a Magyar Körverseny, és a végén Valter Attila győzelme tette fel minderre a koronát. A hazai és nemzetközi médiamegjelenésünk olyan mértékű volt, hogy ez lesz az első év, amikor nem készítünk teljes körű médiagyűjtést. Azért nem, mert ez szinte lehetetlen feladat lenne. A verseny óta már eltelt több hónap, de most is folyamatosan jelennek meg a versennyel közvetlenül vagy közvetve foglalkozó cikkek. Az idén, végre, áttörtünk minden gátat a hazai médiában. Hivatkozási alap lettünk, és jó példa a sportmarketinggel, kommunikációval foglalkozó egyetemeken. Nem mellékesen, több felkérést is kapunk, és kollégáimmal szívesen tartunk előadásokat egyetemeken, legyen szó akár logisztikáról akár kommunikációról.
– Mennyiben volt más a 2020-as Tour de Hongrie, mint egy koronavírus-mentes évben?
– A járvány következtében a sok bizonytalanság és a bevételek egy részének a kiesése nagyon feszültté tette a munkát a szervezőcsapatban. 2019 őszén azzal a tudattal kezdünk hozzá a munkához, hogy idén májusban egymást követően szervezünk két nagy eseményt, pontosabban fogalmazva segítőként részt veszünk a Giro d’Italia Grande Partenza három szakaszának lebonyolításában, és egy nappal később Debrecenből indul az ötnapos Tour de Hongrie, tizenhat Word Team és Pro Team, valamint öt kontinentális csapat részvételével. Na, ebből nem lett semmi… Márciusban – ahogyan sok más rendezvényszervező cég, mi is – azon töprengtünk, hogy most zárjuk be a boltot, vagy várjuk meg, amíg teljesen kivéreztet bennünket a helyzet. Aztán két hónap kényszerpihenő után összeszedtük magunkat, és kidolgoztunk több lehetséges forgatókönyvet, mind a szervezésre, mind a kommunikációra. Egyben biztos voltam, akármi is történik, de idén nekünk meg kell csinálnunk a Magyar Körversenyt, akár csökkentett szakmai tartalommal is. Senkinek sem kívánom azt, amit a kollégáim és én magam is átéltünk a verseny előtti hetekben, hónapokban. Mindenki erőn felül teljesítve dolgozott, újratervezés, engedélyezés, tárgyalások, utazások folyamatos félelemben, hogy vajon melyik pillanatban kell az A- vagy a B-forgatókönyv helyett a C-t megvalósítani. Most, utólag már jót nevetünk rajta, de a verseny szombati kezdését megelőző hétfőn még nem tudták biztosan a külföldi partnereink, hogy szükség lesz-e a munkájukra, ugyanis nem volt fedezet erre a bankszámlánkon. Az, hogy „utolsó pillanatos szervezés” az idén új értelmezést nyert nálunk. Remélem, hogy soha többet nem kell ilyet átélnünk, minden kollégám egészsége érdekében.
– Milyen területekkel kellett többet foglalkozni, s miről kellett lemondani a járvány miatt?
– Minden területtel többet foglalkoztunk, mint eddig. Leginkább azért, mert kétszer futottunk neki a versenynek. Szerencsére szuper kollégák tartottak ki mellettem, és idén is érkezett néhány nagyon talpraesett, ügyes munkatárs, akik a maguk területén csodát tudtak alkotni, méghozzá igen rövid idő alatt. Mert valóban csoda kellett néha ahhoz, hogy megtörténjen az, amit a szurkolók a tévé előtt ülve alapértelmezésnek vesznek. Hogy egy példát mondjak, Budapestre úgy érkeztek a csapatok augusztus végén, hogy akkor már hónapok óta szinte az összes budapesti szálloda be volt zárva. Elsőre könnyű feladatnak tűnik, hogy egy üres szállodában kibéreljünk néhány szintet, de ez nem így van! Ezek a szállodák nem egyszerűen üresek voltak, hanem egyáltalán nem működtek már hónapok óta. A Novotelben mi voltunk az első vendégek.
– Már van időpontja a 2021-es versenynek. Ez kedvező számunkra?
– Jövőre május 12. és 16. közötti időponttal kerültünk be az UCI versenynaptárába, ez az időpont a Giro d’Italia második hetére esik, ami azért kiváló dátum számunkra, mert azon a héten általában kevés WordTour-verseny van a naptárban. A célunk az, hogy átvegyük a Kaliforniai Körverseny „helyét” a csapatok naptárában. Az Egyesült Államok legnagyobb, csaknem tizenöt éve zajló versenyének szervezői tavaly novemberben, vagyis még a vírus előtt jelentették be, hogy a következő években pénzügyi problémák miatt nem tudják megszervezni. Természetesen tudom, hogy a Tour de Hongrie még nem a Tour of California, de ez az időpont kiváló lehetőség számunkra az előrelépéshez.
– Hogy állnak a verseny előkészületei?
– Nagyjából öt hónapos csúszásban vagyunk. Ugyanis, ha májusban lefutott volna az eredeti tervek alapján a Tour de Hongrie, akkor júniusban már a következő évre koncentrálhattunk volna. Nem így alakult. De így legalább nem kell azon gondolkodnunk, hogy mit kezdünk a szabadidőnkkel. Szedjük a lábainkat és haladunk. Remélhetőleg decemberben be tudjuk jelenteni az útvonalat, vagy legalább a versenyt fogadó városokat. Jelentkező szerencsére még most is van elegendő, de a vírus következtében megtépázott városoknak van más feladatuk is, mint a Tour de Hongrie fogadása. Abban nincs kérdés, hogy jövőre is szép helyekre jut el a verseny, és lesz néhány meglepetésünk a szurkolók számára.
– Milyen útvonalra készüljenek a rajongók?
– Ebben az évben főleg Magyarország északi és keleti vidékein jártunk. Jövőre szeretnénk ismét bevonni a magyar tengert, és talán ismét lesz budapesti szakaszunk is.
– Jövőre már Pro Series-verseny lesz a Tour de Hongrie?
– Nem, még nem. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség szabályai alapján két egymást követő évben kell a kritériumokat teljesíteni a feljebb lépéshez. Ennek több része is van, főleg média és sportszakmai elvárások, például több mint tíz országban sugárzott tévéadás, és legalább tizenkét, jövőre már tizenhárom profi csapat a rajtvonalon. 2020-ban egy éven belül kétszer is tudtunk volna az elvárt szintnek megfelelő versenyt szervezni, de ez ettől még egy évnek felel meg. Ha jövőre is hozzuk ezt a szintet, akkor 2022-ben már valóban jó eséllyel pályázunk a ProSeries-kategóriára.
– A jelentkező csapatokról már tett említést, de sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy vajon láthatjuk-e jövőre is a Tour de Hongrie-n a címvédő Valter Attilát és a legjobb magyar bringásokat?
– Valter Attila indulása talán a legnagyobb kérdés most számunkra. Saját, optimista verzióm alapján Attilát 2021-ben a Tour de France-on indítja új csapata, a Groupama-FDJ. És ha ez így lesz, akkor Attila bizonyára nem indul a Girón. És már „csak” azt kell elérnünk, hogy a Groupama-FDJ rajthoz álljon a Magyar Körversenyen. Ez ennyire egyszerű. Illetve ennyire bonyolult. A többi magyar bringás kapcsán is sok a kérdőjel. A Kométa új státuszba kerül jövőre, Pro Team lesz, és a Giro d’Italia lesz a fókuszban náluk májusban, így nem is tudom, hogy minek szurkoljak jobban, hogy Dina Marci vagy Fetter Erik a Girón vagy nálunk álljon rajthoz. Peák Barna, Kusztor Péter és Pelikán Jani esete is hasonló Valter Attilához, a csapatukkal kell megállapodnunk, és akkor már nagy rá az esély, hogy a magyar versenyzőt is elhozzák. A többi magyar bringás számára a kontinetális csapatuk meghívása vagy a magyar válogatottban való szereplés lehet az indulás záloga a Tour de Hongrie-n. Egyben azonban biztos vagyok, Valter Attila idei sikere felrázta a többieket is, hogy bizony lehet ilyen erős mezőnyben is nagyot alkotni. Biztos vagyok benne, hogy lesz kiknek szurkolnunk jövő májusban!