MKSZ hírek

Interjú Princzinger Péterrel az utánpótlás-nevelés fontosságáról

Az utánpótlás-nevelés áll a Magyar Kerékpáros Szövetség fókuszában egy nemrég kiadott pályázati felhívás szerint, mely főként az U9-től az U19-es korosztálynak szól. A nyertes pályázók egy éven át a szövetség nagyköveteiként, illetve „influencerként” jelennek meg az online felületeken, példaképeivé válnak a sportágnak, és arcai lesznek a magyar kerékpározás jövőjének. Az MKSZ ehhez fejenként 50.000 forint eszközforrást, valamint online szakmai támogatást biztosít a kiválasztottaknak. A pályázatról és az utánpótlás-nevelés fontosságáról dr. Princzinger Péterrel, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnökével id. Várnagy László, a bringas.hu főszerkesztője készített interjút.

Mennyire fontos a Szövetség életében az utánpótlás-nevelés?

Annak idején, amikor 2017-ben elkezdtük a közös munkát, számos célt meghatároztunk, amelyek a sportág biztos és eredményes jövőjét hivatottak szolgálni és megteremteni. Elkészítettük az új sportágfejlesztési stratégiát, és kijelöltünk néhány fontos pillért, amelyek közül az egyik éppen az edzőképzés és az utánpótlás-nevelés fejlesztése. Véleményem szerint ez a két komponens kéz a kézben jár, összefügg egymással és egyben kell tekintenünk rá. Kiváló edzők nélkül, nincsenek kiváló versenyzők, ennek megteremtése és a meglévő szakmai emberi erőforrás továbbfejlesztése elengedhetetlen, ha tényleges sikereket akarunk elérni. Talán két év távlatából látható, hogy a kijelölt út elvezet a céljainkhoz, hiszen tapasztaljuk, hogy egyre több fiatal versenyzőnk igazol külföldi, nagy csapathoz, újra van world-tour versenyzőnk, tavaly az ifjúsági olimpiáról hoztak érmet a magyar lányok, sorra dőlnek meg a hazai csúcsok, akár pálya-, akár országúti kerékpárról legyen szó. Ugyanígy említésre méltó a para-kerékpár, ahol már most a legtöbb olimpiai kvótánk van, illetve a 12 szakág közül szinte az összes többit fel lehetne itt sorolni a kiváló eredmények szempontjából.

Ehhez megfelelő klubok, nevelőegyesületek is kellenek.

Illetve támogató közeg. Én úgy határoztam meg ezt pont akkor, amikor Peák Barni a Mitchelton-SCOTT csapathoz igazolt, hogy három dolog határozza meg az efféle kerékpáros karriert. A vele született tehetség, a befektetett energia és munka, illetve az a támogató közeg, amiről most beszélünk.  Ez praktikusan a lakókörnyezet, az ottani infrastruktúra, a helyben működő klub, a családi háttér és támogatás, illetve maga a szövetség, ami a kiegészítő támogatásokat és lehetőségeket biztosítja a fejlődéshez. Tehát ez ilyen értelemben nem csak a klubokról szól, nem csak a családról, vagy az utak állapotáról, hanem ezek összességéről, amelyben a szövetség egy szereplő, de talán éppen az a szereplő, amelyik a legtöbbet segíthet a gyerekeknek. Nekünk ez a célunk. Folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy tudjuk támogatni a fiatal bringásokat a céljaik elérésében. A másik nagyon fontos szempont az együttműködés. Egyre jobb szakmai munka folyik a kluboknál, amely a kiváló edzőknek, illetve a támogatásoknak köszönhető, amelyek az ő munkájukat is segítik. A családtámogatásokkal megerősödött az a társadalmi réteg, akinek fontos, hogy a gyermeke rendszeresen sportoljon, és keresik a legmegfelelőbb sportágat. A szövetség pedig ezzel egyidejűleg igyekszik láthatóvá és vonzóvá tenni a hazai kerékpársportot.

Azt gondolom, hogy ez egyre inkább sikerül.

Egyetértek. A hazai kerékpározás ma már látható. Nem csupán külföldön egyre népszerűbb, hanem itthon is, és most elsősorban nem a szabadidős biciklizésről beszélek, mert az eddig is népszerű volt. Kifejezetten a versenysport került a felszínre. Ez egyrészt a jól szervezett kommunikációnak, illetve azoknak az eredményeknek köszönhető, amelyeket a hazai kerekesek elértek az elmúlt években. Meg merem kockáztatni, hogy évtizedek óta nem volt ennyire sikeres szezonunk, mint ami mögöttünk áll 2019-ben. Persze sokat nyom a latba, hogy 2020-ban Budapestről indul a Giro d’ Italia, ami természetesen újabb óriási lökést ad majd a sportágnak, de már maga a bejelentés is lázba hozta a magyar társadalom kerékpárszerető, sőt még a kerékpárt nem szerető részét is. Ez egy igazi show, és az óriási sportértékén túl egy tényleges látványosság is. Ha úgy akarom, akkor kvázi turisztikai látványosság, és mint ilyen, rengeteget számít a hazai országmárka szempontjából is a kerékpározás népszerűsítésén túl.

És az utánpótlás-neveléssel hol a párhuzam?

Hiszek abban, hogy a gyerekeket igazán a nagy nevek tudják motiválni. Ahogy mondtam ez egy óriási látványosság is egyben. Ha csak a számok nyelvén értelmezzük a dolgot, 860 millió ember nézi a közvetítést szerte a világban. Biztos vagyok benne, hogy ez egy sportolni vágyó gyermek számára elképesztően vonzó tud lenni. Pláne akkor, ha valóra válik az az álmunk, hogy az említett magyar bringások közül valaki vagy valakik versenyzőként részt is vesznek majd a 2020-as Giro-n. Ők tudnak majd igazi példaképekké válni. Talán idealista vagyok, de szeretném, ha nem csak híres focisták vagy énekesek lógnának a gyerekek szobáinak falán, hanem Dina Marci, Vas Kata Blanka, Buzsáki Virág, Szalontay Sanyi, Valter Attila, Lovassy Krisztián, Benkó Barbi és még sorolhatnám kiknek a poszterei lennének ott.

A mostani pályázat ezt a célt szolgálja?

Hosszú távon igen, rövid távon azonban ez egy igazi pilot projekt.

Milyen értelemben?

Unásig ismételt mondat, hogy a mai fiatalok a social-média világában élnek, és megszólítani is azon keresztül lehet, vagy kell őket. A “GyereBringázni!” pályázatunk abban egyedi, hogy a nyertes fiatal biciklistáknak a pénznyereményen túl segítséget adunk abban, hogy a social-média eszköztárát hogyan tudják arra használni, hogy valódi ún. influencerekké váljanak a sportágban, és ezen keresztül egyre több és több gyerekkel kedveltessék meg a kerékpározást. Operatív szinten ez úgy néz majd ki, hogy a nyertes gyerekek megfelelő képzést kapnak arról, hogy ezeket a felületeket hogyan kell jól használni, milyen megjelenésekkel lehet követőket szerezni, és hogyan lehet hatékonyan népszerűsíteni a sportágukat.

Hol és hogyan lehetett jelentkezni?

A szövetség kommunikációs vezetőjének e-mail címre vártuk a jelentkezők videóüzenetét, amelyben el kellett mondaniuk, miért szeretik a kerékpározást, és mik az eddigi eredményeik. A jelentkezési határidő 2019. október 31. volt. Ezután kiválasztottunk kb. 6-8 fiatal sportolót, akik egy éven keresztül a magyar kerékpározás nagyköveteiként, vagy ha úgy jobban tetszik „kisköveteiként” jelennek meg a szövetség rendezvényein, kommunikációs felületein. Bár szép számmal érkeztek nevezések, hamarosan eredményt tudunk hirdetni. Meglepő, hogy mennyire színvonalas videóanyagokat raktak össze a fiatalok.

Mi a legfőbb cél?

A legfőbb célunk az utánpótlásbázis erősítése, és hogy egyre több gyermek kapjon kedvet a kerékpározáshoz. Azt gondolom ebben jól állunk, de sok munka vár még ránk.

'Fel a tetejéhez' gomb