Országút

Tour de l’Avenir összefoglaló – Valter szakaszgyőzelem!

Az országúti szakág kiválóan szerepelt eddig is az idei szezonban. A Tour de Hongrie-n, a V4 versenyeken és a Gemenci Nagydíjon szerzett rengeteg UCI pont eljuttatta a nemzetet oda, hogy a világbajnokságon 6 év után újra elit férfi versenyző indíthasson. Ezen kívül U23-ban pedig öten lehetnek ott a rajtnál, amire még nem volt példa. A pontok jelentős részét a még mindig U23-as bringásaink szolgáltatták és Peák Barnabás révén, Bodrogi László óta újra lesz 2020-tól magyar versenyző a WorldTour sorozatban is. 

Ennek a sikersorozatnak a lezárásaként a magyar válogatott első ízben állt rajthoz augusztus 15-25. között a 10 szakaszos Tour de l’Avenir-en, Franciaországban. A mieink a Dina Dániel, Fetter Erik, Karl Ádám, Peák Barnabás, Valter Attila és Vas Balázs névsorral álltak rajthoz. Az első Tour de l’Avenirt azaz magyarul a Jövő Tourját 1961-ben Jacqes Goddet hozta tető alá a l’Equipe támogatásával. A célja az volt, hogy a Tour de France mellett legyen egy a Francia Körversenyhez hasonló amatőr viadal is, ami ma már az underek legjelentősebb körversenye a világon.

Az első napon rögtön két top 20-as helyezéssel kezdtünk, majd a másnapi csapatidőfutamon a 14. helyet szerezték (a 26 csapatból) meg a srácok 47.7-es átlaggal.

A harmadik etap Montignac-Lascaux és Mauriac között vezetett 162,3 kilométeren. A penzum egy harmadik és egy negyedik kategóriás emelkedőt követően a harmadik kategóriás Mauriav csúcsán zárult. A kaptatót végül kibírták a sprinterek is, így kettős brit siker született, miután Ethan Hayter (Nagy-Britannia) nyerte a szakaszt honfitársa Thomas Pidcock (Nagy-Britannia) és az olasz Stefano Oldani előtt. Valter Attila a győztessel azonos idővel a nyolcadik helyen zárt, ezzel összetettben a huszonnegyedik pozícióba lépett előre.

A sikerek folytatódtak, Peák Barnabás az ötödik napon a főmezőnnyel érkezve a tizennegyedik helyen zárt, ezzel a verseny első öt szakasza közül negyedszer is az első húszban végezve. Összetettben Guglielmi megőrizte a sárga trikót, a legjobb magyar a huszonharmadik helyen álló Valter Attila volt.

Egy 104 km-es szakasszal folytatódott a pihenőnap után a verseny, 2600 szinttel (4 db harmadik és 1 db második kategóriás emelkedővel), valamint hegyi befutóval 1300 méter magasban. A magyarok közül Valter szerepelt legjobban a várakozásoknak megfelelőn az etapon, 11. lett és a hatodikkal azonos idővel ért célba egy 8 fős csoport tagjaként. Az összetettben pedig már a kiváló 13. (!) helyről várhatta a folytatást, azaz 7 helyet lépett előre.  Peák 24. lett a szakaszon (6.54 hátránnyal), amivel 10 helyet javított összetettben.

Egy nagyon rövid, mindössze 24 km-es szakasz jött a nyolcadik versenynapon. A rajttól végig emelkedett az út, a kiemelt kategóriás 2261 m magas Col de la Loze hegyet kellett megmászni a mezőnynek, a 24 km alatt nem kevesebb, mint 1670 m szinttel! A győzelmet az ausztrál Evans szerezte meg, a sárga trikót a norvég Foss vette át. A magyarok közül ezúttal Peák Barnabás szerepelt a legjobban ő 24. lett 4 és fél perc hátrányban. Összetettben ezzel 6 helyet lépett előre. Valter és Fetter együtt érkeztek meg a szakaszon 6.24 hátránnyal, ezzel Valter sajnos két helyet visszacsúszott összetettben a tizenharmadikról a tizenötödik helyre. Már csak két nap volt hátra a körversenyből és a válogatott még mindig teljes létszámmal ott volt.

A hétvégi két utolsó etapot a 15. pozícióból kezdte Valter, aki egy torokfájásból kikeveredve feltámadt a szombati napra. A 67 km-es táv 2500 méter szintet, három darab 2. kategóriás emelkedőt és egy hegyi befutót tartogatott. A nap végén Tignes-be kellett felkaptatni 2093 m magasba. Attila a rajttól kezdve szökésben volt, senki sem bírta vele már a tempót az utolsó hegyen, így egyedüliként ért célba az elmenésből és megnyerte az etapot. A szökés során gyűjtött pontoknak köszönhetően még a hegyi összetettben is élre állt és a pöttyös trikót is felhúzhatta. Győzelme 15 UCI pontot is jelentett és még jobban felhívta magára a nagy csapatok figyelmét is. Ezen a napon Vas Balázs sajnos feladta, Dina Dániel pedig időlimitet kapott, így négyen maradtak a válogatott tagjai a zárónapra.

Valter Attila győzelme videón:

Az I-re a pontot a vasárnapi 78 km-en (2700 szinttel) és újabb hegyi befutóval, Peák tette fel. Ő került bele a nap szökésébe és az utolsó hegy első felében egyedül is volt az élen. 10 km-re a céltól ugyan megfogták, de így is kitartott és a hatodik helyen fejezte be a napot, összetettben ennek köszönhetően előre jött a 15. pozícióba. Valternek nem volt jó napja, már a táv felénél leszakadt a sárga trikós csoportjától, de így is 13. lett összetettben.

Mindent összevetve, a l’Aveniren elért eredmények minden várakozást felülmúltak. Önmagában a 10 szakasz teljesítése ilyen erős nemzetközi mezőnyben is óriási fegyvertény. A szakaszgyőzelem pedig a magyar országúti kerékpársport idei egyik legnagyobb eredménye.

Peák és Valter is bizonyították, hogy mindkettőjüknek a WorldTour-ban a helyük. A szeptember végi, yorkshire-i VB-n pedig újra megcsillanhat válogatott. A l’Aveniren látottak alapján bizakodhatunk, U23-as sorunk a top 10-re is esélyes lehet a VB mezőnyversenyén.

EREDMÉNYEK

Szerző
Fotók: Tour de l'Avenir Facebook
'Fel a tetejéhez' gomb