MKSZ közgyűlés – Az MKSZ egyszövetségi rendszerben megválasztandó új elnökségének célkitűzései
Kiemelt stratégiai irányok
- Szövetségi működés megreformálása – egyszövetségi rendszer kiépítése
- Irányító szövetség koncepció
- Szolgáltató szövetség koncepció
- Egységben az erő szövetségi koncepció
- Utánpótlás nevelés megerősítése
- Tömegbázis szélesítése
- Versenysport menedzsment koncepció
- Kerékpársport a médiában – hangsúlyos kommunikáció
- Hosszú távú sportágfejlesztési stratégia kidolgozása
1. Azonnali lépések a szövetségi működés megreformálása terén
Az új, egyszövetségi rendszerben felálló elnökség, kiemelt fontosságúnak tartja a szövetségi működés reformjának azonnali elindítását. Az alábbiakban foglaljuk össze azokat az intézkedéseket, amelyeket az elnökség megválasztása esetén az elkövetkező 3-6 hónapban, a szövetségi működés reformja terén meg kíván valósítani.
- Szakágvezetők kinevezése – legkésőbb június 30-ig
Előzetes konzultációk alapján, a szövetség működőképességének folytonossága céljából – amennyiben a tagság a május 29-i közgyűlést követően ellenkező érvényű javaslatot nem tesz az elnökség felé – a következő szakembereket tervez kinevezni az elnökség az egyes szakágak élére, 2015. december 31-ig szóló ideiglenes megbízással, amikor is a szakágaknak szakágvezető tisztújítást / megerősítést kell tartaniuk
– Országút – Steig Csaba
– XCO / XCM – Molnár Dénes
– BMX – Borbély Ferenc
– Pálya – Pataki Ibolya
– DH/4X – Gács Péter
– Terem – Nagy Györgyi
– Cyclocross – Vinczeffy Zsolt
– Triál (Extrém) – Schettrer Zsolt
– Para – Steiner György
- A legalapvetőbb szövetségi feladatok azonnali reformja – pl. licensz nyilvántartás és menedzsment, tagi adminisztráció, elszámolási rendszer
- Szakmai kollégiumok rendszerének véglegesítése – kollégiumi vezetők kinevezése
- Etikai és fegyelmi bizottság felállítása
- Főtitkár hivatalának megerősítése – a jelenlegi főtitkári hivatali működés áttekintése, szervezeti, személyi és folyamat változtatások életbe léptetése
- Az MMTBSzSz felszámolásának elindítása – együttműködve az MMTBSzSz leköszönő elnökségével
- Az MKSzSz felszámolásának elindítása – együttműködve az MKSzSz leköszönő elnökségével, annak hiányában közgyűlési felhatalmazás alapján, bíróságon kezdeményezett felszámolási eljárás keretében
- A BKSz felszámolásának elindítása – együttműködve az BKSz leköszönő elnökségével, annak hiányában közgyűlési felhatalmazás alapján, bíróságon kezdeményezett felszámolási eljárás keretében
- A MBMXSz felszámolásának elindítása – együttműködve az MBMXSz leköszönő elnökségével
- Az AKESZ mint önálló, az MKSZ-től független sportszövetség törvényességi felülvizsgálata – működésének az MKSZ, mint egyetlen országos sportági szakszövetség keretein belülre irányítása
- 2015-ös EMMI szerződés megkötése
- 2015-ös MOB szerződés megkötése
- KSF II. elszámolás befejezése
- KSF III. elszámolás befejezése
- 2014-es pénzügyi beszámoló elkészítése
- 2014-es könyvvizsgálói jelentés elkészíttetése
- Amennyiben szükséges a könyvvizsgáló jelentés alapján önrevízió indítása a NAV-nál – ügyészségi törvényességi felülvizsgálat indítása
- A szövetségi működést meghatározó szabályzati rendszer felépítése – részben korábban kidolgozott és létező szabályzatok aktualizálása, részben pedig új szabályzatok kidolgozása révén
– Szervezeti Működési Szabályzat
– Etikai kódex és fegyelmi szabályzat
– Számviteli politika
– Általános sport- és versenyszabályzat
– Orvosi és doppingellenes szabályzat
– Edzői működési szabályzat
– Versenybírói működési szabályzat
– Vagyoni értékű jogok szabályzata
– Eszköz- és vagyonkezelési szabályzat
– Környezetvédelmi és biztonsági szabályzat
– Igazolási és átigazolási szabályzat
– Sportszakemberekre – pl. szövetségi kapitányok – vonatkozó szabályzat (képesítések feltételrendszere)
2. Az irányító szövetség koncepciójának kidolgozása
Az MKSZ mint országos sportági szakszövetség a sport törvényből származó jogosítványait felhasználva egy a korábbinál sokkal határozottabb sportági irányító szerepet kíván betölteni.
Alább az irányító szövetség koncepciójának néhány gyakorlati megvalósulási eleme:
- A szövetségi szabályrendszer betartásának folyamatos felügyelete – szankciók alkalmazása szükség esetén
- Versenyrendszer – OB, kupa, egyéb élsport versenyek, amatőr versenyek – kialakítása és engedélyezése a szövetség hosszú távú sportágfejlesztési céljainak megfelelően
- A versenyrendezési naptár szakágak, földrajzi területek, és naptári időpontok közötti összehangolása – tömegbázist növelő, és a versenyszervezők „piacait” is védő elvek alapján
- A szövetség által jóváhagyott versenyek szakmai és minőségi színvonalának folyamatos ellenőrzése – szankcionálása
- A szövetségi kapitányi rendszer szigorú teljesítményorientált kereteken belül való működtetése – pályáztatás, előre meghatározott program és célrendszer, rendszeres eredményességi beszámolók
- A válogatottak működési rendjének szigorú felügyelete – válogatási elvek megkövetelése, válogatott státusz megbecsülésének visszaállítása, válogatott versenyzők kiemelt támogatása, szigorú válogatott viselkedési és etikai kódex betartásának megkövetelése
- UP nevelő tagszervezetek érdekeit messze menőkig figyelembe vevő igazolási és átigazolási rendszer üzemeltetése
3. A szolgáltató szövetség koncepciójának kidolgozása
A szövetség korábbi években a közvetlen támogatások rendszerét alkalmazta a szövetségi anyagi források tagszervezetekhez juttatására. Ennek a rendszernek számos problémája jelentkezett, folyamatos elszámolási gondokat generált, illetve átláthatatlanná tette, hogy a pénzek tagszervezethez való megérkezése után milyen konkrét lépések történtek, eredmények születtek.
A támogatott klubok leginkább az elszámolások adminisztrációs terheiről panaszkodtak, amire sem szakmai felkészültség, sem pedig erőforrások nem állnak sokszor rendelkezésre a tagszervezetnél.
Az új elnökség, a fenti rendszer megváltoztatását tűzi ki céljául, és egy olyan szolgáltató szövetség koncepció kidolgozását kezdi meg júniustól, amely az egyes klubok, versenyszervezők, edzők, versenyzők, szövetségi kapitányok működését támogatja majd a munkájuk elvégzéséhez szükséges szolgáltatások rendelkezésre bocsátásával.
- Alább a szolgáltató szövetség koncepciójának néhány gyakorlati megvalósulási eleme:
- Tagszervezetek feladatait társfinanszírozással támogató rendszerek – pl. edzői fizetéseket – részben vagy egészben – a szövetség fizeti
- Egyes versenyrendezői feladatok központi tendereztetése, és a versenyrendezők számára alacsonyabb költségű szolgáltatási „menü”
kidolgozása – pl. időmérés, motoros biztosítás, egészségügyi biztosítás, média stb. - A versenyrendezői támogatási rendszer keretében versenyrendezői költségek átvállalása, szolgáltatási szerződéseken keresztül – pl. bírói díjak, időmérés, útdíjak, időmérés, média, egészségügy stb.
- A tagszervezetek eszközigényeit támogató központi beszerzési pályázati rendszer kidolgozása
4. Egységben az erő – szövetségi koncepció
Az új elnökség kiemelt feladatának tekinti, hogy a kerékpársportot évek óta megosztó ellenségeskedést tudatos lépésekkel megszüntessük, és magunk mögött hagyjuk.
A kerékpársport sokszínűségéből adódó lehetőségeinket, szinergiákat egymás erősítésére, sikereink megsokszorozására szeretnénk felhasználni.
A „kiegyezés” célját tudatos lépéseken keresztül lehet csak elérni – alább néhány gyakorlati lépés, amit az elnökség megválasztása esetén elindít:
- Dicsőség csarnok a kerékpársportban – a magyar kerékpársport egy több mint 100 évre visszatekintő, nagy múltú történet. Közöttünk élnek sokan, akik végig kísérték, és tetteikkel építették a sportágat az elmúlt 40, 50, 60 évben. Nekik szeretnénk tisztelegni egy kerékpáros dicsőség csarnok felállításával.
- Eredményeink szakágakon átívelő kommunikálása – mindenki lehessen büszke, hogy a bringasport tagja.
- A legfiatalabb korosztályok esetében teljes körű átjárhatóság biztosítása az egyes területek között. Ebben a korban a bringázás szeretete a lényeg, később dőlhet el, hogy kiből lesz kiemelkedő ügyességi, vagy állóképességi kerékpáros. Azok a gyerekek, akik együtt nőttek fel bringázás közben, UP, majd felnőtt korukban is nagyobb eséllyel ápolnak majd jó viszonyt, és bontják le így a történelmi feszültségeket.
5. Az utánpótlás nevelést megerősítő azonnali gyakorlati lépések
Az magyar kerékpársport fejlesztésének alapját egy a mainál sokkal szélesebb utánpótlás bázis tudja csak hosszú távon garantálni. Az utóbbi években az UP fejlesztési tevékenység nem kapott elég hangsúlyt, a szövetségi források nem kellő mértékben jutottak el az UP nevelési tevékenységet végző klubokhoz.
Az új elnökség eltökélt szándéka, hogy kiemelt hangsúlyt helyezzen a „piramis” alapját képező UP nevelési és fejlesztési programokra. A kerékpársport hosszú távú sportágfejlesztési stratégiája egy széles tömegbázisból táplálkozó UP bázisból kiindulva építi majd fel az elkövetkező 5-10 évben a mainál sokkal sikeresebb, nemzetközileg is versenyképes magyar kerékpáros versenysportot, ugyanakkor bizonyos azonnali lépések megtétele már idén lehetséges.
Alább néhány az UP nevelést megerősítő azonnali lépések közül:
- UP nevelő edzők bértámogatási rendszerének kidolgozása szövetségi forrásokból
- TdH jogdíjából azonnali, UP támogatási pályázat kiírása az országúti szakág klubjainak
- UP nevelő klubok számára eszközbeszerzési pályázatok kidolgozása mely révén elérhető, hogy nem a szülők pénztárcájától kell függjön, hogy egy tehetséges gyerek tud-e kerékpározni
- Verseny nevezési díjak csökkentése – szövetségi támogatással – az UP korosztályok számára
- Dedikált, UP versenyrendszer kialakítása
- UP licensz díjak csökkentése
6. Tömegbázist növelő azonnali gyakorlati lépések
Mint ahogy az eredményes és nemzetközileg is jegyzett versenysport alapja egy a mainál sokkal tudatosabban szervezett és szélesebb UP bázis, úgy pillére az UP rétegnek a kerékpározás tömegbázisa.
Minél több családtag kerékpározik egy adott háztartásban, annál nagyobb az esélye, hogy a felnövekvő generáció sportágválasztása esetén a kerékpározás lesz a preferált az egyéb sportágakkal szemben.
A szülők kerékpározás szeretete teremti meg azt az otthoni környezetet, amelyben felvállalja a család mind az anyagi, mind pedig az időráfordítást igénylő áldozatokat a gyerekek versenyszerű bringázásához.
A széles tömegbázis ugyanakkor olyan reklámértéket is teremt a kerékpározás számára, amelyből mind a klubok, mind a versenyszervezők, mind a kiemelkedő versenyzők, mind pedig a szövetség szponzorációkon keresztül anyagi előnyökből részesül.
Végül, de nem utolsó sorban, egy egyre szélesedő „regisztrált” tömegbázis jelentősen megnöveli a kerékpársport alku pozícióját az állami szervekkel, támogatókkal szemben is. Sokkal hatékonyabban tud majd az MKSZ elnöksége lobbizni a kerékpársport céljai mellett a helyi, vagy országos politika képviselőinél egy erős és növekvő tömegbázissal a háta mögött, mint a mai, „befelé forduló” helyzetben.
Alább néhány gyakorlati lépés, amellyel azonnal el lehet indulni a tömegbázis növelés irányába:
- Kiszélesített verseny licensz rendszer bevezetése – amatőr licensz, egy napos licensz
- Az amatőr kerékpárosok MKSZ szövetségi rendszerbe való integrálása
- Licensz értékének megnövelése az amatőr versenyzők számára
– Automatikus baleset és felelősség biztosítás licensszel rendelkezőknek
– Erdészeti útvonalak használatában előjogok licensszel rendelkezőknek
– Bizonyos KRESZ rendelkezések alól való felmentés licensszel rendelkezőknek (pl. amúgy tiltott útszakaszok használata)
– Személyazonosság igazolása licensz kártyával - Népszerű tömegsport rendezvényeken – pl. maratonok – való részvétel automatikusan, a nevezési díjon keresztül napi licensz kiváltását is jelenti (amatőr kerékpáros adatbázis felépítése)
- Túra, kirándulás és hobbista egyesületek bevonása a szövetségi működésbe – szabadidős kerékpározás szakág
- Együttműködés egyéb tömegsport szövetségekkel – pl. természetjárók – közös kerékpáros infrastruktúra fejlesztési programokban
- Együttműködés egyéb versenysport szövetségekkel – pl. triatlon – a sportágak közötti átjárhatóság biztosítása céljából
- Egységes verseny nevezési, időmérési és ranglista rendszer(ek) kialakítása minden korosztály, szakág és versenyző típus (élversenyző, UP versenyző, amatőr versenyző) számára az MKSZ bringasport.hu portálján keresztül
7. Versenysport menedzsment koncepció
A magyar kerékpársport eredményessége az utóbbi években stagnált, egyes szakágakban visszaesett még a korábbi szinthez képest is. Ez a nemkívánatos tendencia annak ellenére történt meg, hogy a sportágban az utóbbi években jelentős források jelentek meg, amelyek céltudatos felhasználásával elvárható cél kellett volna, hogy legyen egy fejlődési pálya első lépéseinek megtétele.
A riói olimpia előtt alig több mint egy évvel az elnökségnek reális célokat kell megfogalmaznia az olimpiai kvalifikáció tekintetében, és ehhez kell igazítani a rendelkezésre álló források elosztását. Az új elnökség megválasztása esetén tételes és részletes szakértői helyzetelemzésen alapuló Rió programot állít majd fel, amelyben azok a versenyzők, illetve csapatok kapnak kiemelt figyelmet és támogatást, amelyek reális eséllyel bírnak az olimpiai kvalifikációra.
A versenysport menedzsment terén, az elnökség a következő irányelvek mentén tervezi a szövetségi kapitányi, válogatott, illetve kiemelt versenyzői rendszert felépíteni:
- Szövetségi kapitányi rendszer pályáztatás alapján
– Szakmai kritériumokra épülő szövetségi kapitányi pályázatok
– Pontos eredményességi célrendszer megkövetelése a szövetségi kapitányoktól
– Válogatási kritériumok nyílt és transzparens közzé tétele
– A válogatott szakmai munkájáról rendszeres szakmai és eredményességi beszámoló az elnökség és a tagság felé
– Eredményesség elmaradása esetén, szövetségi kapitányi poszt újra pályáztatása
– Szövetségi kapitányokkal a szövetség támogatását részletesen és tételesen rögzítő szerződés megkötése - A válogatottban való részvétel kiváltság, nem szívesség – de aki válogatott, az számíthat a szövetségre
– A válogatott versenyzőkkel szemben magas eredményességi, etikai és fegyelmi elvárás rendszer felállítása
– A válogatott státusz kiváltságainak pontos, szerződéses rögzítése – edzőtáborozási, felkészülési, versenyeztetési támogatások
– A válogatott és a versenyzőt alkalmazó profi csapat érdekeinek tudatos összehangolása - Válogatott rendszert nem üzemeltető, de kiemelkedő eredményekkel rendelkező szakágak versenysport irányelvei
– A nemzetközileg is kiemelkedő eredményt elérő versenyzők szövetségi támogatása
– Más szakágak válogatott rendszereihez hasonló eredményorientált, transzparens és szerződéses szövetségi támogatási rendszer mind a kiemelkedő eredményeket elérő versenyzők, mind pedig az őket felkészítő szakemberek számára
8. A kerékpársport média megjelenésének növelése
Az egyszövetségi rendszer felépítése rendkívül jó lehetőséget ad a kerékpársport erőteljesebb média megjelenésének előmozdítására is. A kerékpársport média megjelenését a bringasport márkanév alatt – az egyes szakágak saját márkaként betagozódva – képzeli el az új elnökség. Az ernyő márka lehetőséget ad arra, hogy minden szakági rendezvényen, illetve média megjelenés esetében a kerékpársport egységes képpel jelenjen meg. Ez növeli a média fogyasztó tömegek elérését, miközben megtartja a szakági sokszínűség lehetőségét is.
A kerékpársport média megjelenését mind a 2015 nyarán elinduló M4 sport csatornán keresztül, mind pedig az egyre népszerűbb online médiumok használatával képzeljük el. Amíg a kerékpársport kiemelt sportági státuszú, az M4 sportcsatornán a jelenleginél szignifikánsan nagyobb megjelenési lehetőséget kaphat. A bringasport.hu illetve a bringasport facebook oldal mint a kerékpársport központi információs portálja, illetve közösségi média oldala jelentős tömegekhez ér majd el fokozatosan, ahogy egyre több rendezvény, verseny, kerékpáros hír forrása lesz a két felület.
Alább a média megjelenés fejlesztésének néhány konkrét iránya:
- Közmédia M4 sport csatornáján kiemelt sportági státusznak megfelelő megjelenés
- A bringasport.hu portál központi szerepének erősítése azáltal, hogy minden az MKSZ felügyelete alatt megrendezésre kerülő esemény, rendezvény, verseny információs portálja lesz
- A bringasport.hu tovább fejlesztése, hogy minden MKSZ versenyre nevezései felületként is tudjon működni
- A portál időmérő cégek rendszereivel való illesztése, hogy minden verseny eredményei gyorsan és automatikusan megjelenjenek a portálon
- A portál az elektronikus licensz adatbázissal való összekötése
- A portál további tematikus bővítése, hogy minél több kerékpározással kapcsolatos információ könnyen megtalálható legyen rajta – pl. kerékpáros turizmussal kapcsolatos információk, klubok, egyesületek részletes bemutatkozási oldalai, kerékpáros infrastruktúra információk az egész országból (bringaparkok, túra útvonalak stb.)
- A szövetségi támogatási rendszer válogatottak, kiemelkedő versenyzők számára média megjelenési feladatokat is tartalmaz
– A kiemelkedő élsport eredményt elérő, és a szövetség által is támogatott versenyzők a szövetség kommunikációs céljait is támogatják
– Média, rendezvény megjelenési kötelezettségek a szövetségi támogatási szerződésekben
9. Hosszú távú sportág fejlesztési stratégia
Az elnökség, a fenti részletezett rövid, és középtávú intézkedéseken túl célul tűzi ki, egy hosszú távú, magas szakmai színvonalú, széles bázison nyugvó sportág fejlesztési stratégia kidolgozását, amely az elkövetkező 10 évre kirajzolja a kerékpársport irányát.
A stratégia kidolgozását sportági érintettek – klubvezetők, versenyrendezők, szövetségi kapitányok, kiemelt edzők, nemzetközi bírók, versenyzők, szülők – illetve az állam és az üzleti szféra szereplőinek bevonásával képzeljük el.
A stratégia feladata a sportágunkban jelenleg fellelhető problémák megoldásán keresztül hosszú távú eredményességi célok elérésének garantálása. Magyarán annak az útnak a kirajzolása, amin a szövetségnek, és az egész kerékpársportnak végig kell mennie, hogy 10 év múlva egy széles tömegbázissal, stabil és eredményes UP réteggel, illetve nemzetközi szinten is jegyzett, olimpiai pont, illetve éremesélyes élsporttal rendelkezzünk.
Az elnökség a rövidtávú, azonnali megoldásokat jelentő intézkedéseket követően elkötelezett egy sportágfejlesztési stratégia kidolgozásában, és a tagok elé terjesztésében.
Polony István
MKSZ elnökjelölt – az MKSZ jelenlegi elnöke
Nagy Ádám
MKSZ elnökségi tagjelölt – mountain bike sport magyarországi egyik megalapítója
Balog Zoltán
MKSZ elnökségi tagjelölt – a San Benedetto, Magyarvíz Kft. Kereskedelmi vezetője, a SZKSC elnöke
Soós Gábor
MKSZ elnökségi tagjelölt – korábbi országúti élversenyző, pénzügyi szakember
Tóth Árpád
MKSZ elnökségi tagjelölt – Sport Vision & Solutions Kft. ügyvezetője
Dietrich Tamás
MKSZ elnökségi tagjelölt – üzletember, 18 éven ét a BMX szövetség korábbi elnöke
Medveczky Balázs
MKSZ elnökségi tagjelölt – az MTV vezérigazgatója
dr. Simonyi Ákos
MKSZ elnökségi tag jelölt – üzletember, informatikai szakember
Kiss László
MKSZ elnökségi tagjelölt – az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója, Országos Erdészeti Egyesület alelnöke