A BalatonBike365 projekt keretein belül a Balaton körüli 800 km kerékpározható, kijelölt, kitáblázott és pihenőkkel ellátott kerékpáros útvonalak a hobbikerékpárosok és a túrázni vágyók mellett a profi klubok, az utánpótlás- és felnőtt versenykerékpárosok számára is kiváló felkészülési, edzési lehetőségeket kínálnak. Nem is csoda, hogy az ország legnagyobb kerékpáros turisztikai, fejlesztési projektjét maga a Magyar Kerékpáros Szövetség (MKSZ) valósította meg. Arról, hogyan kerül a csizma az asztalra, Szilasi Lászlóval, a projekt szakmai vezetőjével beszélgettünk.
Mik a hozadékai a versenysportban egy ilyen, látszólag turisztikai projektnek?
Ha megnézzük az utánpótlásnevelő klubok szakmai tevékenységét, azt látjuk, hogy az U13-as korosztályig a fókusz a terepi szakágakon van. Ekkor még javarészt montis terepen, az ahhoz való kerékpárokon edzenek a kisebbek, igazán csak ez után dől el, hogy váltanak-e országúti vagy éppen pályakerékpárra. Ez azért fontos, mert a BB365 projekt keretében kijelöltünk, kitábláztunk és hálózatba rendeztünk 800km-nyi útvonalat, melynek kb. 75%-a terepi utakon visz. Ezek az útvonalak ideálisak az edzések, edzőtáborok megszervezéséhez, illetve ami az egyik fő szempont; hogy biztonságosak is. Javarészt a forgalomtól elzárt, erdei utakon, mellékutakon, táblás jelölésekkel ellátott szakaszokon vezetnek. Éppen ezért a szülők szempontjából is megnyugtató a használatuk. Az applikáció segítségével a kerékpáros klubok, edzők, szakemberek már jóval az utazás előtt elkészíthetik az edzések, táborok tervét még az otthon kényelméből. Ehhez rendelkezésre áll minden adat a terepviszonyokról, nehézségi szintekről és az app-ban a hálózaton belül 70 „kört” mi is ajánlunk. Nagy előny továbbá, hogy az útvonalak a táblázással és a mobil alkalmazással is jól követhetőek, tehát a kísérőknek is könnyebb dolguk van.
Mi a helyzet a profi versenyzőkkel? Nekik is megfelelő kihívás egy-egy ilyen útvonal?
Többféle nehézségi szinten jelöltük ki a nyomvonalakat, szinte bámulatos, mennyire változatos az úthálózat. A Balaton-felvidék északi régiójában az xco, monti szakágak versenyzői tudják fejleszteni a készségeiket, itt sok a technikás, köves terep az erdei utakon. Az országútisoknak pedig a Gella és a Káli-medence egy paradicsom! A déli parti útvonalak gravelben bővelkednek, a nyugati régió pedig egy igazi mix, amiben minden megtalálható.
Ezek az útvonalak egyrészt kombinálhatóak, tehát megtervezhető rajtuk egy nagyon diverz, többféle terepviszonyt és nehézségi szintet ötvöző edzés vagy versenypálya, amelyek adott esetben egymásba érnek, tehát több kör is megtehető rajtuk. Másrészt az útvonalak biztonságosak, hiszen ez a profi versenyzőknél is kiemelt szempont. A projekt keretében forgalomszámlálás is történt és a kijelölés úgy zajlott, hogy a lehető legkisebb legyen a balesetveszély, az országútis részeknél kis forgalmú utakon tábláztuk a nyomvonalakat.
A táblázás a teljes hálózatunkban olyan, mint egy maraton versenyen. Képzeld el, amikor gyorsan szeretnél menni egy előre kiválasztott útvonalon. Megjegyzed a kiválasztott út számát és a táblákat követve haladhatsz. Nem kell fékezgetni egy hosszú lefelében például, csak figyeled a 216-os út tábláját és suhansz. Ezzel az edzések átlagsebességét is könnyebb magasan tartani. Arról nem is beszélve, hogy a változatos edzésekhez hozzátesz a Balaton már kiépített kerékpáros infrastruktúrája is, amely karnyújtásnyira van. Gondolok itt például az Alsóőrsi xco pályára, vagy a pumpapályákra. Sok csapat és számos bringás egyébként is jól ismeri a környéket, hiszen a Balaton térsége állandó, szinte heti helyszíne a versenyeknek és a teljesítménytúráknak.
Ha már infrastruktúra. Úgy tudom szervízpontok és pihenők is részei a hálózatnak. Ezek mennyire modernek, mennyire használhatók adott esetben profi csapatok számára?
Ami igazán jelentős az az, hogy a három nagy szolgáltató központunk (Balatonfüreden, Keszthelyen és Balatonföldváron) szervizfelszereltsége a licensszel rendelkező versenyzők kerékpárjait is kielégíti. Ez azt jelenti, hogy a legmagasabb szinteken versenyző, legmodernebb kerékpárok teljes szervízigényéhez szükséges szerszámok rendelkezésre állnak. Így, ha a versenyző nem kísérővel vagy csapattal és segítőkkel érkezik, csak például egy családi nyaralásra, akkor is kaphat segítséget a központoknál Ezen kívül telepítettünk 24 fedett kerékpáros pihenőhelyet is, mely elsősorban hirtelen jött vihar vagy extrém időjárás esetén nyújthat segítséget a csapatoknak. Kiemelném még, a 30 db mobil szervizoszlopunkat is a hálózatban, ahol pumpa, imbusz készlet, egyéb szerszámok vehetőek igénybe non-stop. A pihenők és szervizoszlopok részletes listája is elérhető oldalunkon és a beépített útvonaltervezőnkkel könnyen oda tudunk navigálni hozzájuk.
Az MKSZ-nek kellett saját forrást fordítania a BalatonBike365 projektre?
Nem, a BalatonBike365 (teljes nevén GINOP 7.1.9-17-2018-000012 számú) projekt 100%-ban EU-s támogatásból, illetve a konzorcium másik két tagja, az MTÜ és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) által biztosított önrészből valósult meg. Ellenben a projekt eredményei a kerékpáros klubok munkáját is a már említett, sokféle módon szolgálják, és szeretnénk is minden klubot, versenyszervezőt, edzőt, táborszervezőt és tagszervezetet arra buzdítani, hogy kezdjék el aktívan használni a projekt során létrehozott óriási kerékpáros infrastruktúrát, biztonságos úthálózatot és a hozzá tartozó díjnyertes applikációt is. Tulajdonképpen felfogható úgy is, hogy külön költség nélkül létrehoztunk egy 800km-es edzőkört, amely az ország legszebb tájegységén fekszik és ingyenesen a hazai kerékpársport rendelkezésére áll.