ORSZÁGÚT

BringaSport >> Országút

 orszagut@bringasport.hu

kis_logo2

2017: Az országúti szakág ranglista pontszámítási szabálya

kis_logo2

Kapcsolat

Vízer Barnabás
ideiglenes országúti szakágvezető
orszagut@bringasport.hu

kis_logo2

 Archívum

Országúti ranglista 2016

2016: Az országúti szakág ranglista pontszámítási szabálya

2016: Az országúti magyar kupasorozat versenyei és pontszámítása

2016: Az MKSZ országúti versenynaptárába kerülésre vonatkozó irányelvek – különös tekintettel az AKESZ rendezvényeire
FRISSÍTÉS 2016.06.10: Az MKSZ országúti szakágának közleménye a versenynaptárban nem szereplő versenyeken való részvételről

2015. évi országúti ranglista

2014. évi szakmai beszámoló (pdf)

kis_logo2

Az országúti kerékpározás

Az országúti kerékpározás a 19. század végén kialakult sportág, főleg Európát hódította meg gyorsan: a legjelentősebb versenyek mind a mai napig elsősorban Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, a Benelux államokban és Németországban zajlanak. Jó néhány verseny 100 éves múltra tekint vissza.

Versenyfajták

  • Mezőnyverseny: rendszerint 150–250 km hosszú, többnyire sík, vagy csak kisebb dombokkal tarkított távon rendezik, és az összes versenyző egyszerre indul. Az átlagsebesség rendszerint 40–45 km/h.
  • Hegyi mezőnyverseny: szintén 150–250 km hosszú, de jelentős emelkedőket magába foglaló pályán rendezik meg, külön nehézség, ha a befutóra egy hegytetőn kerül sor. A távot rendszerint 30–35 km/h-val teszik meg.
  • Kritérium verseny: lezárt utcai körpályán zajló verseny, a pályaversenyekhez hasonlóan általában 30–50 kört kell megtenni egy 1–3 km hosszú pályán. Főleg az USA-ban terjedt el.
  • Egyenkénti indítású időfutam: általában 30–70 km közötti távon rendezett versenyszám, amelynek során a versenyzők speciális időfutam-kerékpárokon illetve aerodinamikus mezben és sisakban haladhatnak. A kerékpárosokat rendszerint 1–3 perc eltéréssel indítják. Az átlagsebesség 50–55 km/h körüli is lehet.
  • Csapatidőfutam: az előzővel azonos körülmények között illetve felszereléssel zajló verseny, de itt 5–9 fős csapatokat indítanak. A versenyzők a távot váltott vezetéssel teszik meg, így nagyobb sebességet érhetnek el, ami rendszerint 50–55 km/h közötti.
  • Hegyi időfutam: hossza változó, de általában 15–35 km közötti. A versenyzőket egy hegy aljából egyenként indítják, a cél pedig a hegy tetején van. Sokszor egy 5–10 km-es közel sík, vagy csak enyhén emelkedő útszakaszt is beiktatnak a táv elejére, hogy a versenyzők izmai bemelegedjenek. Itt majdnem teljesen “normál” országúti kerékpárokat használnak, ezeket azonban a lehető legkönnyebbre készített alkatrészekkel, illetve néha aerodinamikai kiegészítőkkel szerelik fel, bár ennek itt kisebb a jelentősége, mint a súlycsökkentésnek. Az átlagsebesség 20–30 km/h közötti. Ehhez hasonló versenyfajta az USA-ban is elterjedt “Hillclimb”, bár ott a kerékpárosok egyszerre rajtolnak.

Versenyek

  • Egynapos versenyek, például: Párizs–Roubaix, Liege–Bastogne–Liege, Gent–Wevelgem, Vattenfall Cyclassics (korábban HEW Cyclassics), Milánó–Sanremo
  • Egyhetes körversenyek, például: Tour de Suisse, Dauphiné Libéré, Tour de Hongrie
  • Háromhetes körversenyek: Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta a Espana

 

Oszd meg barátaiddal!