MKSZ hírek

Nyugati mintára új irányt vett a magyar kerékpáros turizmus népszerűsítése

2017-ben kezdte el a Magyar Turisztikai Ügynökség azt a kerékpáros study tour programot, ami a nemzetközi kerékpáros szaksajtóban is népszerűsíti hazánk kiemelt turisztikai desztinációit. A kezdeményezés 2018-ra valódi sikertörténetté nőtte ki magát, miután az idei túrák több mint 100 megjelenést hoztak a külföldi és a magyar médiában. 2019-ben a Magyar Kerékpáros Szövetség is a kezdeményezés mellé áll.

Hogy ne menjünk messzire, Ausztriában és Szlovéniában, de a fejlett országokban általában bevett gyakorlat, hogy különböző régiók, turisztikai ügynökségek és szolgáltatók úgynevezett study tour-okra hívják meg a sajtó képviselőit. Egy ilyen túrán jól átgondolt koncepció mentén bemutatják az adott környéket és a benne rejlő lehetőségeket, valamint a médiafelhasználás céljából különböző PR-nyersanyagok is készülnek. A szakújságírók aztán különféle magazinokban fényképekkel illusztrált élménycikkekkel, saját tapasztalaton alapuló útleírásokkal vonzzák az adott helyszínre a turistákat.

Érdemes a szomszédoktól tanulni, hiszen Ausztriában 2017 első félében soha nem látott turizmus-gazdasági rekordok dőltek meg a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák terén. A hazai turisztikai szakmában eddig is alkalmazták már a tanulmányutakat az idegenforgalom fellendítésére, az újdonság az, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség nyitott egy egyre növekvő számú réteg, a biciklis turisták felé is.

Az MTÜ és a RideHard.hu által szervezett study tour-ok fókuszába a hazai kerékpáros turizmus lehetőségei kerülnek. A bringázásra alkalmas tájakon kívül 2017-ben és 2018-ban főszerepet kapott fürdőkultúránk bemutatása, valamint bor és gasztronómiai különlegességeinkből is ízelítőt kaptak a vendégek. Már a tavalyi „8 nap alatt a Fürdők és Borok Földjén” tanulmányút is bebizonyította, hogy Magyarország a világ legismertebb bringás célpontjait jól ismerő szakújságíróknak is tud újat mutatni. A világhírű Hévízi tófürdő és a Széchenyi fürdő lenyűgözte a bringásokat, a napi távok megtétele után olyan kiváltságokban lehetett részük, amilyennel a világon kevés helyen kényeztetik a kerékpárosokat.

Az első tapasztalatok egyértelműen pozitívak voltak, a “8 nap alatt a Fürdők és a Borok Földjén” elnevezésű tanulmányutat követően megjelent cikkek 200 ezer külföldi bringás turistához jutottak el, s mindezt negyedannyiba került, mintha ugyanezeket a tájakat fizetett hirdetésekben mutatták volna be. Már most látható, hogy az idei számok ennek a többszörösét produkálják majd, nem mellesleg idén a hazai sajtó is szerepet kapott, a legnagyobb mainstream hírportálokon és a hazai szaksajtóban is olvashattunk a study tourokról, valamint az MTI is rendszeres beszámolt a kapcsolódó fontosabb hírekről.

A napi 60-100 kilométert tekerő kis bringás csoport 2017-ben teljes Nyugat-Magyarországot átszelte a Balatont is érintve, idén pedig három hasonló study tour-ra került sor a Mura-vidékén, valamint a Balaton és a Tisza-tó körül szervezett túrát újságíróknak a RideHard.hu csapata. 2018-ban szintén szerepet kaptak a fürdők Zalakaroson és Hévízen is, de az idei koncepció a „Land of Waters” szlogenre épült. A Balatonnál vitorlázás, a Tisza-tónál kenutúra is szerepelt a programban.

Idén Princzinger Péter – a Magyar Turisztikai Szövetség és a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke, Cseresnyés Péter – az Innovációs és Technológiai Minisztérium turizmusért is felelős államtitkára, valamint Berencsi Miklós, az ITM kerékpáros koordinációs főosztály vezetője is részt vettek a túrákon. Princzinger Péter és Cseresnyés Péter Muraföldén tartott sajtótájékoztatót az újságíróknak, utóbbi a balatoni study tour egyik napját is végigkerékpározta, jó benyomást téve a meghívottakra. Hasonlóan nyeregbe pattant Berencsi Miklós is, aki Muraföldén és a balatoni túrán is részletekbe menően tudott válaszolni a tervezett fejlesztésekkel kapcsolatos kérdésekre.

Princzinger Péter, aki az egyik ötletgazdája volt a kerékpáros tanulmányutak szervezésének így értékelte az eddig befektetett munkát:

„Az ötlet újszerűsége 2017-ben az volt, hogy ne egyszerűen csak meséljünk a meghívott újságíróknak, vagy ne írott anyagokat küldjünk nekik, hanem hozzuk el őket a helyszínre, itt tapasztalhassák meg, hogy milyen a magyar konyha, milyen a magyar bor, milyenek a magyar utak, milyen a magyar táj és persze milyenek a magyar fürdők. Német, osztrák, olasz, brit, francia, cseh, szlovák, román, török, dél-afrikai, sőt ausztrál bringások is érkeztek különböző magazinoktól a túrákra, a későbbi beszámolók több százezer nyomtatott példányban jelentek, jelennek meg, egyik magazinban hat, másikban nyolc, valamelyikben 10 oldalas, képekben gazdagon illusztrált beszámoló keretében. Az online megjelenések még több embert értek el, idén pedig újdonság volt, hogy az interneten népszerű bloggerek is részt vettek a programban. Kiemelendő, hogy egy ilyen szervezett túra lebonyolítása feltétlenül olcsóbb, mintha oldalakat, hirdetést vásároltunk volna az adott felületeken, a study tour bekerülési költségéhez képest ez akár tízszeres költség, ha fizetett hirdetésben gondolkozunk. Ráadásul a megjelent cikkek személyes hangvételűek, a véleményvezér, úgynevezett influencer újságírók tollából sokkal hitelesebbek, mint egy klasszikus reklám.

Fontos célunk, hogy olyan turistákat vonzzunk Magyarországra, akik nem csak egy-két napot töltenek Budapesten, hanem hosszabb időt. A kerékpáros turista nagyon jó vendég, mert a rövidebb programok is 5-6 naposak, de nem ritkák a 8-10 naposak is. Ennek a programnak az egyik fejlesztési lehetősége az, hogy a kormány által kiemelt desztinációvá minősített térségekhez igazítjuk földrajzilag is ezeket az útvonalakat, ez történt 2018-ban a Murafölde, a Balaton, valamint a Tisza-tó térsége bejárásával. Jövőre a Balaton ismét kihagyhatatlan, továbbá a Szekszárd-Baja-Villány háromszögben, Eger és a Bükk térségében, valamint Tokaj környékén tervezünk Study Tour-okat. A „Cycling for All” keretében az MTÜ után a Magyar Kerékpáros Szövetség is szerepet kíván vállalni a tanulmánytúrák támogatásában, nem utolsó sorban azért, mert a kiemelt kerékpárversenyek is turisztikai attrakciónak számíthatnak adott vidékeken, a kerékpársport és a kerékpáros turizmus kéz a kézben járnak.”

Az MTSZ és az MKSZ elnöke a jövőt tekintve még több potenciált lát a kerékpáros turizmus támogatásában:

„A kerékpáros turizmus, összefüggésben a gasztro- és borkultúrával további lehetőségeket rejt, meg lehet hosszabbítani a turisztikai szezont. Például a Balaton környéke a főszezon mellett áprilistól egészen októberig közkedvelt célpontja lehet az aktív programokat kereső külföldi- és természetesen a hazai bringásoknak is. Magyarországon is egyre népszerűbbek az úgynevezett „borutak”, a Badacsonyi borút mellett Etyek környékén is van hasonló, de a többi borvidéken, Szekszárd, Villány, Eger, vagy Tokaj környékén is adja magát, hogy a legjobb borászatokat is figyelembe vegyük a túraútvonalak tervezésénél.” 

Kapcsolódó hírek

Hozzászólás

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Close
X
X